Jumaat, 10 Jun 2011

JELLY KELAPA

Sejuk & Nyaman...terasa dingin bila lalu kat anak tekak..hehe..jely yang dah femes sedunia nih, baru pagi tadi sampai kat Bangkok, punyala banyak isi kelapa Ika dapat..kita punya ni ciput je, tupun pejam mata dok kruk kruk isi kelapa, kang bukak mata luas2 terasa nak makan lak isinya tu..hehe..dari 2 biji kelapa, hanya dapat tak sampai secawan..dah rezeki gitu ye dak? tapi tak payahle nak kabor banyak2..semua dah tahu kesedapan jely ni, bila makan rasa macam sebijik makan isi kelapa tu..lembut2 gitu..manisnya sedang2 aje..bak kata Ika..sedut guna straw pun boleh..haha..ade jer..

Bunga kuning tu bunga plastik jek..bukan macam orang Bangkok tuh..hari2 beli bunga segar ek..kuikui....

Sekalung penghargaan buat Kak Secubit Garam..hihi..Ika yang panggil gitu yer Kak Nor...nak marah lepuk Ika tuh..boleh dikatakan semua yang tahu rsp ni dah pun mencuba..kita je yang tertinggal belon panas nih..maklum..pokok kelapa lambat sangat nak berbuah....

Letak dalam mangkuk besar sikit..puas hati ceduk..hehe

Nak tumpang letak resepi kat sini lak ye kak Nor..halalkan resepi mebeles ni..Ana copy dari dapo Ika jek..tengs Ika..

JELY KELAPA

Bahan2 :
  • 1 Paket agar2 serbuk (10g)
  • 2.6 ltr Air Kelapa>>Kak nor guna air drpd 3 biji kelapa
  • Isi kelapa muda
  • 11 sb gula>>Terpulang ikut kemanisan masing2
  • 3 Helai daun Pandan

**boleh tambahkan air sekiranya air kelapa tak mencukupi kehendak resepi

Cara2:
  • Masukkan air kelapa muda, serbuk agar2, gula dan daun pandan ke dalam periuk.
  • Masaklah hingga mendidih dan masukkan isi kelapa muda.
  • Padamkan api.
  • Biarkan sejuk sedikit dan boleh lah dimasukkan kedalam bekas yang disukai.
  • Sejukkan dlm peti ais dan bila dah sejuk bolehlah dimakan.
 Sape nak ambik sorang satu je yer..jangan berebut!! Tak sopan tau..

*Ana tambah pewarna hijau sikit dalam sebahagian aduan jely..
*Yang warna kuning tu letak isi nata de cocoa..hehe

^_^..Ok..layan diri yer..

5 ulasan:

ijayuji berkata...

Kak Anna, wakakakaka... ketawa sopan** siannyer isi dia mcm org kedekut jer bila ditenung tenung isinyer tu hihihi.... duk siam leh mkn durian hari2 durian keras lah kan :P kelapa? melambak lambak kelapa kat sini nak yg kecik besorrrr nak yg pepel kikiki...

izahdaut berkata...

memang sedap..
ko buat aku menggeletik nak makan jelly nih. haishh!!!

K.Nor berkata...

kesiannyer, sikit jer dpt isi kelapa ya.. gi suruh mek siam antor kelapa siam, isi dia banyak :)

Mama Hawa/Mama Nani berkata...

Salam Anna..
Bak sini 1-2 container yg kecik tuh...akak tgk ada byk lagi..hehehe yg hijao!!!

Mas berkata...

ni yang geramm ni..
ada jelly kelapa lak...
buat aku teringat jerk kesedapan jelly tu...
tunggu tengah malam...nak curi habiss jelly kelapa anna...kikiki

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...