Jumaat, 18 Mac 2011

KERABU SOTONG THAI STYLE

Assalamualaikum & selamat pagi..ceria & indah cuaca harini..harap2 berterusan ke petang hari..InsyaAllah..

Pagi ni nak share sikit menu makan petang semalam..kira makan malam le, kami ni makan jam 6.30 - 7.00 malam..kalau dah malam2 & lewat sangat lebih dari waktu tu dah kurang seleranya..makan ala kadar ajela kan..Kelmarin Cik Abe ada beli sotong, hari sebelumnya dah buat masak kicap, budak-budak sukala..ada lagi lebihan 4/5 ekor, teringin nak buat kerabu sotong, cari2 kat MyResipi jumpa banyak jugakla resepinya, tapi kena cuba 1 per 1 le..kali ni Ana cuba resepi Joayee, bila tgk kat laporan masakan tu Kak Nor & Yani pun rasanya dah cuba buat..


Tapi kerabu ni Ana campurkan dengan lebihan ulam-ulaman, ada jantung pisang, daun selom & tomato..kira nak habiskan baki ulam petang hari sebelumnya..sayang lak nak biarkan camtu je kan...

Ana salin semula resepi ni kat sini untuk rujukan, terima kasih Joayee kerana berkongsi resepi..

KERABU SOTONG THAI STYLE
Olahan : Annaqawina

Bahan-bahan ( 2-4 orang )

  • satu mangkuk Sotong
  • 2 biji limau nipis..Ana gantikan dengan cuka sbb limau takde..
  • Daun ketumbar
  • 1-2 bawang besar
  • 3 sudu besar fish sauce
  • 1 sudu besar gula
  • 1 sudu kecil garam (ikut rasa)
  • 5-10 Cili padi (ikut rasa)
  • NB: bole juga taruk tauge & tomato, n seafood cocktail.. 
  • jantung pisang celur, daun kesom & bungan kantan..Ana tambah   
 
Cara-cara :
  • Bersihkan sotong.
  • Potong bulat2, masukkan ke dalam mangkuk. 
  • Kemudianmasukkan air panas mendidih ke dalam mangkuk sotong tersebut.
  • Rendam selama 5min..kemudian toskn airnya. Sotong akan jadi lembut.
  • Potong cili, daun ketumbar(segenggam), bawang besar serta ulam-ulaman.
  • Campur semua bahan, gaul sekata, rasa garam & gula secukupnya.
  • Hidangkan.

2 ulasan:

Kak Rosaliza berkata...

Assalam Ana..sedapnya kerabu sutun ni...kalo byk ulam2 lagi best, awekss muda gitu.

Nazrah Bakery & Dunia Kuih berkata...

sedapnya .... makan ngan tomyam pun sedap gak...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...