Rabu, 15 Disember 2010

KEK MARBLE SUSU

Selamat Pagi

Assalamualaikum semua..harini nak tayang je benda yang dah habis dikerjakan ni..kek yang Ana buat untuk bawak balik kampung mggu lepas, untuk makan-makan je, Alhamdulillah menjadi elok & sedap lak tu, 


Ini kali ke 2 Ana buat sebenarnya, sebelum ni pernah buat untuk kakak masa kenduri bertunang anaknya tapi tak sempat snap gambar, tapi semua yang makan kek ni kata sedap, lembut & cukup2 je manisnya tu.

Resepi ni Ana copy dari blog Izah..terima kasih penyumbang resepi Chef Norzailina Nordin & pen'copy' resepi ni..heee ..dah ramai yang mencuba kek ni.

KEK MARBLE SUSU

Bahan-Bahannya :-)
  • 250 g mentega (nak sedap guna mentega berkualiti tinggi)
  • 230 g gula halus
  • 2 camca teh ovallate
  • 4 biji telur gred A
  • 270 g tepung halus*
  • 1 camca teh baking powder*(*disatukan dan diayak)
  • 60 g susu pekat manis
  • 2 camca besar serbuk koko
  • 2 camca besar susu cair
  • 1 camca teh coklat emulco

Cara membuatnya :-)
  1. Pukul mentega, ovallate dan gula halus hingga putih. Masukkan telur satu persatu sambil terus memutar hingga kembang dan gula hancur. Masukkan susu pekat dan gaul rata.
  2. Perlahankan speed dan masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis, gaul rata. Bahagi adunan kepada 2 bahagian yang sama banyak. Satu dibiarkan tanpa warna dan satu bahagian di campur dengan susu cair, serbuk koko dan coklat emulco. Gaul hingga sebati.
  3. Tuang secara berselang seli antara adunan tanpa warna dan adunan coklat dalam tin yang telah dilenser dengan mentega dan dasarnya dialas dengan kertas minyak. Kemudian buat beberapa pusingan dengan menggunakan chopstick.
  4. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 30 - 35 minit. Sejukkan 5 minit sebelum dikeluarkan dari tin. Sejukkan sepenuhnya atas jaringan dan hias ikut suka.

4 ulasan:

Mas berkata...

salam anna, kek marble ni memang lembut dan gebu.....sedapp kan anna....

Anna Qawina berkata...

Mas : mmg sodap..gebus bebas habis termasuk badan ni haa...hihi

Suara Kalbu berkata...

Kak ...

Macam mana cantikpun kek fondant dan icing.. kek macam ini juga pilihan hati saya

Hann berkata...

Cantiknya .. dan pasti sedap

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...