Rabu, 8 Disember 2010

IKAN SIAKAP KUKUS

Assalamualaikum...
Apa kabo kengkawanku sekalian..hehehe...harap sihat hendaknya, harini baru teringat nak masukkan entry tentang resepi yang diambil dari blog Kak Yatie..belek2 gambar baru perasan ikan sekor ni belum dapat hak tayangan amal ni...sian dia kan..


Kebetulan ada bunga kantan bawa dari kampung haritu, sempatlah cuba resepi ni, biasa kukus ikan tak letak kantan, tapi bila ada bunga ni bau wangi je..cuma ikan tu tak nampak sangat warna warni dengan hijau cili padi sebab nak bagi anak-anak makan, takut pedas lak..

Ana kongsikan resepi & cara buatnya, terima kasih kepada penyumbang asal rsp : Mat gebu Myr
Copy : Kak Yatie

Bahan-bahan ( 5 - 6 orang )
  • 1 ekor ikan siakap (ikan merah/kerapu atau ikan bawal putih pun ok
  • 1/2 camca teh garam
  • 1/2 camca teh tepung jagung
  • 1/2 camca teh lada sulah
  • 3 camca besar jus limau kasturi*
  • 1 1/2 camca besar minyak masak*
  • 1 1/2 camca teh gula*
  • 1/2 camca teh garam*
  • 5 - 10 biji cili padi, dihiris*
  • 2 batang serai, dihiris halus*
  • 1/2 kuntum bunga kantan, dihiris*
  • 1 helai daun limau purut, dihiris halus*
  • 1/2 inci halia muda. dihiris halus*
  • 2 ulas bawang putih, dihiris halus*
  • 1/2 camca teh tepung jagung*
  • 1/2 camca teh serbuk pati ikan bilis atau 1/2 kiub pati ikan bilis maggi*.
Cara-cara
  1. Ikan dicuci bersih dan lumurkan dgn garam, tepung jagung dan serbuk lada sulah. Ketepikan sementara membuat sosnya.
  2. Dalam satu bekas satukan kesemua bahan sos (yang bertanda '*") hingga sebati. Ketepikan.
  3. Panaskan kukusan dan sediakan bekas tahan panas. Letak ikan tadi ke dalam bekas tahan panas dan tuangkan sosnya rata termasuk bahagian dalam belahan perutnya.
  4. Kukus kurang lebih 10 minit bergantung pada saiz ikan atau apa bila daging ikan bertukar menjadi putih. Siap untuk dihidangkan dgn nasi hangat.
  5. Seelok-eloknya dimakan segera selepas proses mengukus. 
 
 
**TAKZIAH BUAT KELUARGA MAT GEBU (DAPUR TANPA SEMPADAN) DI ATAS PEMERGIAN KAKANDANYA YANG TERSAYANG..SEMOGA KELUARGA ARWAH TABAH & REDHA MENGHADAPI KEHILANGAN ITU**

1 ulasan:

So Shy Lady berkata...

saya dulu mmang suka buat nih, snang main campak jer hehehe kdg2 ltak assam boi

nantilah nak buat lg lah...

mnitik air liur tngok gmbar ana tuh..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...