30 Disember, 2020

DONUT KENTANG KAKAK SADO

Assalamualaikum w.b.t
 
Bercuti ke tu? Hati2 ya bercuti kat mana2 pun musim covid ni, silap gaya merana badanπŸ˜…. Kami setakat ni belum ada kesempatan nak bercuti lagi, banyak tempahan & jualan di kedai Shopee juga sangat kencang, Alhamdulillah, rezeki anak2..
 
Entri kali ini saya nak eksen je haa, mampu buat donat lawa sikit guna tangan, biasa guna mixer kan..Masa ni balik Kelantan, ziarah mak ayah kejap. Kat kampung takde breadmaker, mixer apa semua kan, tapi nak jugak tunjuk sado uli donat pakai tangan jer, barulah anak mak gitu..πŸ˜†. Alhamdulillah licin tak bersisa sekali letak je lesap, maklum ramai rakyat jelata masa tu..
 
Share sini untuk rujukan, mana2 resepi yang pernah cuba & senang buat. Suka donut ni sebab luarnya garing, dalamnya lembuut je..
DONUT KENTANG
Rsp : Rosmarlina@jintanmanis
 
Bahan2 :
πŸ‘‰250 g tpg. gandum / tpg. high protein 
πŸ‘‰80 g kentang rebus & dilenyek ( lebih kurang 2 biji kentang saiz kecil)
πŸ‘‰2 sdb. susu tepung
πŸ‘‰1 bj. telur gred A (kocok2 dgn garfu)
πŸ‘‰80ml susu segar @ air suam
πŸ‘‰1 1/2 sudu besar marjerin
πŸ‘‰2 sdb gula
πŸ‘‰4 g yis ( 1 1/2  sudu kecil)
 
Caranya.
1. Masukkan semua bahan dalam bekas adunan dan uli hingga tidak melekat pada tangan. Pastikan Doh betul-betul lembut, Uli selama 8 hingga 10 minit. (tumbuk2, tenyeh2 macam basuh kain kat sungai atas batu, jgn berkemban sudah😜) (hempas2 angkat hempas suka hati jgn hempas atas lantai yer) 
 
2. Kemudian perap doh dan tutup bekas adunan dengan plastic wrap dan biar doh naik dua kali ganda. Masa perapan lebih kurang 40 minit atau 1jam. 
 
3.Selepas itu tumbuk-tumbukkan doh bagi mengeluarkan angin. bahagi doh pada beberapa bahagian kecil dan lubangkan di tengah-tengahnye, seperti bentuk donut. Susun donut di atas dulang yg.ditabur tepung gandum dan biarkan sehingga donut naik dua kali ganda.
 
4. Goreng di dalam minyak panas sehingga perang, api kecil ya, dan salut donut kentang dengan dusting powder ataupun coklat masakan. Sedia untuk dihidangkan, . **Kalau guna Breadmaker, tekan ON dan tunggu je siap, kemudian boleh terus bentukkan.
**saya guna tepung gandum & air suam sahaja. . 
 
**Cara menyalut donut dengan coklat cair :
πŸ‘‰Cairkan coklat masakan bersama sedikit mentega, masak dengan kaedah double boil..biarkan mereneh atas api yang perlahan & celupkan donut yang dah sejuk, taburkan apa-apa hiasan yang anda suka
 
Selamat Mencuba ya..

Tiada ulasan:

BELAJAR MENJUAL DI SHOPEE..AYUH!

Bismillah..Assalamualaikum.  Hari ni kita nak mula belajar basic nak menjual di platform SHOPEE pulak. Saya cuba guide mana yang termampu, s...