Khamis, 1 September 2016

Peria Masak Lada Hitam

Assalamualaikum w.b.t. 
1 September sudah menjengah, usia semakin tua, masa yang ada semakin singkat & amal pun tak banyak mana, cemana ni?  Allah, ampunkan dosa-dosaku & dosa-dosa2 semua muslim muslimat seluruh alam..mengingatkan waktu2 yang bersisa merasakan banyak masa terbuang tanpa amal soleh, alangkah ruginya kita kan? Doakan saya & anda semua istiqamah beramal menambah saham akhirat, meninggalkan perkara2 yang Allah tegah, semoga semuanya dalam lindungan Yang Maha Esa, InsyaAllah..Amiin..

Menu pantang, sesetengah orang tak boleh makan peria dalam pantang, saya Alhamdulillah boleh makan dengan senang hati, buat ulam celur makan dengan nasi panas2 pun sedap. Menu ni dah biasa buat tiap kali pantang bersalin, habis pantang menu sihat walafiat pun kelautan Hindi semua..huhu

Asal resepi dari majalah Seri Dewi & Keluarga Mei 2006. Jom semak resepi bagi yang nak pantang atau tengah berpantang tu..
Resepi ni dah guna sejak 9 tahun lepas(masa tu anak ke 3 kot)..makan dengan nasi panas2 ya..menanbah nanti tak sedar diri..hehe

Bahan2:

  • 2 bj peria katak dihiris nipis(ramas2 dgn air garam kalau tak suka pahit sgt)
  • Semangkuk isi ayam dihiris kecil2/ikan bilis
  • 1 ulas bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 1inc halia
  • 1 sudu besar lada hitam ditumbuk halus
  • 1/2 - 1 sudu besar pes asam jawa
  • Sedikit garam
Cara2 :
  • Bawang2 & halia dimayang halus.
  • Panaskan periuk, masukkn ayam/ikn bilis bersama bawang2 & halia, lada hitam & pes asam jawa+ sedikit air
  • Biarkan mendidih & maskkan peria katak. Biarkan peria lembut sikit.
  • Masukkan garam & tutup api. Dah masak & makan panas2..

** saya guna ikan bilis..

Selamat mencuba

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...