Jumaat, 10 April 2015

CUCUR MANIS LOBAK MERAH

Cucur? Cekodok? Jemput-jemput? benda sama hasilnya kadang langsung lari dari tajuk..buat kuih2 senang pun kena tengok resepi, tu saya laa...hehe

Sangat sedap kuih jemput2 @ cucur manis ni, dah lama orang buat giler2, saya baru 2 kali buat, sekali hadap je 1 adunan ni, buat kecik2 senang nak makan, pertama kali buat yang biasa2 ajer, kali kedua tambah lobak merah..

Lobak merah tu belen2 dari buat kek Carrot Walnut orang tempah, ada dalam 1 cawan anggaran, saya masukkan terus dalam adunan, tambah khasiat sayuran untuk budak-budak ni yang sangat tidak suka sayur mayur kecuali kentang dan lobak merah je..nanti2 boleh cincang2 bayam ke, kangkung ke..hehe
Resepi merata-rata dah ni, asal resepi Mai Zura tapi saya c & p dari blog Kak Noor Brunei, sukatan susu pun saya ikut Kak Noor. tq kak.

RESEPI CUCUR MANIS (nooriahnaim.blogspot)

Bahan-bahan :
  • 3 cawan tepung gandum
  • 3 cawan air panas
  • 1/2 tin susu pekat manis ( kak Npoor guna 1/2 cawan susu pekat)
  • sedikit garam
  • 1 cawan parutan lobak merah (saya tambah)

Cara-cara :
  • Gaul semua bahan, guna pemukul telur dulu ya sebab panas, guna senduk sudip pun bolehla.
  • Bila suam sikit gaul guna tangan.
  • Kemudian sapu tangan dengan minyak masak, bulat2kan adunan & goreng dalam minyak panas.
  • Goreng hingga kekuningan, angkat & toskan.
  • Saya buat takdela bulat2 comey macam Kak Noor punya, ceduk2 ngan sudu je.,hehe
SELAMAT MEN'CUCUR'...

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...