14 Januari, 2014

ROTI NAIK PAHANG (TOK MAK)

Weh petaim bt rsp.femes Tok Mak ni..hehe..ikutkan nk try rsp blog Noorma atau Shasha Rahmat tu..tp lain lak buatnya..takpe lenkali try InsyaAllah. punyala lama tak buat roti rasa macam janggal lak, puas risik orang sana sini, Alhamdulillah hasilnya tak mengecewakan, licin tiap kali keluar oven, syok kan makan panas2..

Rasa nak bukak tender roti lak aiihh..*ngok ngek..haha


Mini pizza bun la kekonon..saya ada buat juga versi bulat2 roti manis tapi takdan nak ambik gambar, maklomle lunch hour time tu saya tak masak..kebulur nampak gaya anak-anak, kebetulan suami baru balik dari aktiviti gotong royong kat sekolah budak2 ni, apalagi..redha jek kan..hehe


Ada rupa ulat gonggok lak, sosej bun stail bajet, nak makan anak2 mintak paipkan mayonis dalam tuh, sedapla gak..InsyaAllah buat lagi resepi ni, senang sangat..TQ Tok Mak, resepi varisan saya C & p dari wall FB Mak Long's Homemade. Dah ramai benar yg dah cuba resepi ni, letih nak gugel 1 per 1..apapun tq juga bt kwn2 yg sajes kan saya saya resepi ni dgn tayangan2 amal soh meroti..akhirnya habis gak tepung rotiku..hehe

ROTI NAIK PAHANG
resipi Tok Mak
Mak Long's Homemade

  • 1 bj telur
  • 2 sdb.susu pekat manis
  • 3/4 cwn. gula castor.
  • 2 sdk yis (saya guna mauripan).
  • 2 sdb. marjerin *saya guna butter
  • 1 sdk. shortening
  • 500grm tpg gandum *Saya guna tepung roti
  • 300 ml bancuhan air ** (..AIR NI DH DI CAMPUR SEKALI TELUR + SUSU MANIS JADI 300 ML AIR.)
  • 1 sdb. susu tepung.*Saya tak letak

Cara2 I : (BreadMaker)
  • Masukkan bancuhan 300ml (telur + air + susu pekat) ke dalam mangkuk BM
  • Masukkan tepung, gula, marjerin/butter & shortening
  • Akhir sekali masukkan yis
  • On Bread Maker & biarkan sampai siap (1.30jam)
  • Keluarkan doh yang dah siap, potong doh kepada doh2 kecil lebih kurang 30grm tiap 1.
  • Bentukkan ikut suka, biarkan 30 minit atau sehingga doh naik sekali ganda, kemudian dibakar
  • Saya guna suhu 160'C selama 30 minit api bawah dulu, dah separuh masak baru ON api atas bawah sehingga keperangan atau masak sempurna
  • Sapukan butter atas permukaan roti agar berkilat (ni saya tak buat kali ni, malas la..)
Cara2 II : (Manual) - Mas@Duniaku

***utk pastikan yis hidup....sy campurkan skali yis dlm bancuhan air diatas....sy guna air suam panas...jika yis berbuih...maksudnya sedia utk diguna...jika sebaliknya...jgn guna..


Dalam mangkuk...
Masukkan tepung dan gula halus...masukkan adunan 300ml air tu...gaul sebati....
Masukkan marjerin dan shortening...gaul rata....
Teruskan uli hingga adunan lembut, licin serta elastik...
Perapkan doh sehingga naik sekali ganda...tumbuk2 doh utk kuarkan angin...bulatkan  kecik2...susun dlm loyang...yg dah di griss....perap lagi sejam, untuk buat doh pizza boleh kurangkan kuantiti gula.
Bakar dalam oven 180...selama 20 minit atau hingga masak...dengan api atas bawah
 
SELAMAT MENCUBA

4 ulasan:

cahayahidupku.blogspot.my berkata...

Wah Memang Elok naik roti tu Anna, nampak kegebuaannya ;)

Wattie berkata...

Salam mauliudur rasul Anna, elok kejadian roti tu

Cendana Kasih berkata...

dah seminggu cuti meroti..gardenia tu byk lagi..tak bleh meneruskan projek..hahaha

Unknown berkata...

amboi Anna, dlm pd busy2 tu meroti jugak ye? kakpb rasa dah ada roti Pahang ni dlm simpanan (simpan sampai kulat resipi)nak buat? ntah ler..

BELAJAR MENJUAL DI SHOPEE..AYUH!

Bismillah..Assalamualaikum.  Hari ni kita nak mula belajar basic nak menjual di platform SHOPEE pulak. Saya cuba guide mana yang termampu, s...