Sabtu, 20 Julai 2013

11 RAMADHAN 1434H : TAUHU KUKUS SOS TIRAM

Assalamualaikum w.b.t, bersua kembali..Alhamdulillah..

Menu berbuka hari semalam, Alhamdulillah dah tercapai impian nak masak tauhu kukus ni, dah lama teringin nak buat tapi tak jugak buat2..Sedap..lembutt2 je macam taufufa lak rasa, dah buat ni kena berkuah lebih sikit sbb budak2 suka makan kuah2..harusnya tauhu ni makan panas2 kan..

Resepi diangkut dari blog kak Dayang..terima kasih kak, share kat sini ya. Nak buatnya sekejap aje, ibu2 harus cuba ni, mesti anak-anak & suami yg suka tauhu akan makan dengan gembira..heehee


Tauhu Kukus Sos Tiram
bahan-bahan :
  • 1 keping tofu lembut (dikukus selama 5-7 minit)
  • 1-2 sudu makan sos tiram
  • 1-2 sudu makan sos cili
  • 1 sudu makan kicap manis
  • 1 sudu kecil madu - optional
  • 2 ulas bawang putih (dicincang)
  • 1/4 kiub ayam atau kiub ikan bilis
  • sedikit minyak bijan atau minyak masak
  • 1 sudu makan kacang tanah kisar * tak letak sbb ada anak alahan kekacang, stok pon takde
  • sedikit daun bawang
  • sedikit air

Cara-cara :

  1. Panaskan minyak. Tumiskan bawang putih hingga terbit bau.
  2. Kemudian masukkan sos tiram, madu, sos cili, kicap manis, kiub ayam/ikan bilis dan sedikit air. Kacau sebati.
  3. Setelah masak, angkat dan siramkan ke atas tauhu yang sudah dikukus tadi. Taburkan kacang tanah dan daun bawang. Hidangkan.

3 ulasan:

Kakzakie berkata...

Simple tapi menarik. Keluarga kakak suka tauhu tak kiralah masak apa cara pun..

Cida de' Nuanza berkata...

betul..simple je...kalo suka tauhu, boleh la cuba
tp suami mcm x berapa suka...so, x penah masak tauhu

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) berkata...

Sedap pulak akak tengok Ana.. boleh cuba ni ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...