Sabtu, 20 April 2013

Homemade Dadih..sonang jola..

Assalamualaikum w.b.t

Lamanya tak mengarang, karangan pun dah tak tau buat canne, so kita terus ke tajuk utama..ngehehee..

Homemane dadih, hmm anak2 suka yg pink dgn coklat tu je, yang lain terpaksa la empunya pengarang blog ni makan, Takpe, janji sedap, sejuk2 makan kan..suami Ana lak tak gemar sangat makan kuih2 gini..selamaattt...hehe
Perasa coklat ni Ana bancuh dengan serbuk minuman Ovaltine je, sedap je pon.
Ada rasa jagung, bandung dan anggur kordial

Moh tengok resepi.

DADIH HOMEMADE
C & P : Tun Telani

Bahan2:
  • 10gm serbuk agar2
  • 2 tin susu sejat (800ml)
  • 1 1/4 cawan gula (atau 17 sudu besar gula)
  • 2.4 liter air
  • 1 sudu teh garam
  • 1 sudu besar tepung jagung - dibancuh dgn 2 sudu besar air
  • perasa pilihan ( tun guna 1 sk coklat emulco, dan 1 sk pandan paste)
Cara2:
  • masak serbuk agar2 bersama air hingga mendidih. tun larutkan agar2 dgn sedikit air dulu supaya tak berketul.
  • masukkan susu sejat, garam, gula, tepung jagung dan perasa pilihan. masak dgn api sederhana dan selalu dikacau. apabila nmpk hampir mendidih, tutupkan api. jgn masak lama, takut dadih keras.
  • kalau nk buat 2perasa, lepas masukkan susu sejat, garam, gula, dan tepung jagung, kacau2 kejap dan bahagikan dulu baru masukkan perasa.
  • tapis ke dalam bekas kecil2. sejukkan dan blh dimakan.
Selamat mencuba

3 ulasan:

Mas berkata...

wewitttt..
meh 20 bekassss.....

Bbwana adienia berkata...

em, nampak sedap ja dadih tu kan..mau gak try buat nie..

Lyda Mohd berkata...

selalu buat dadih segera je. Datangnya budak2 ni, bawak pergi sekolah dia jualnya kat kawan2 sebekas 50 sen..hihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...