Rabu, 17 Oktober 2012

FLUFFY MOCHA PANCAKE

Assalamualaikum w.b.t..dah sarapan? eh..dah lunch?hehe..nampak sangat baru singkap langsir nih..

Dah berapa hari dah buat ni..lama betul tak buat sarapan, beli je..hehe..

Lepas nampak Kak Nor tunjuk haritu dok berangan nak buat, akhirnya terlaksana..resepi ni sbnrnya dah biasa buat sblm ni, suka tekstur gebu pancake ni..

Tapi Kak Nor punya Cuppuchino, Ana punya Mocha..blasah jer..takde rasa mocha sgt sbb letak sikit sangat kot..kaler pon tak cerah, maklum MOCHA..hehe./.

FLUFFY MOCHA@CUPPUCHINO PANCAKE
Fluffy Mocha Pancake By AnnaQawina

Bahan:

  • 1 1/2 cawan susu
  • 4 sudu besar cuka/jus lemon
  • 2 cawan tepung serbaguna/gandum biasa
  • 3 - 4 sudu besar gula castor
  • 2 sudu kecil baking powder
  • 1/2 sudu kecil soda bikarbonate
  • 1/2 sudu teh garam
  • 2 biji telur A
  • 1 sudu besar cappuccino paste ~ boleh dibeli di kedai bakeri*Ana guna mocha paste
  • 4 sudu besar butter ~ dicairkan

Cara:
  • Masukkan cuka/jus lemon kedalam susu. Kacau sedikit dan biarkan lebih kurang 5 minit (kaedah ni menghasilkan buttermilk)
  • Dalam satu mangkuk yg besar, ayakkan tepung, baking powder, soda bikarbonate dan garam.
  • Masukkan gula dan kacau hingga rata.
  • Pukul sedikit telur dgn garfu, masukkan butter dan cappuccino paste. Kacau. 
  • Masukkan pula bancuhan susu tadi dan kacau hingga sebati.
  • Tuangkan bancuhan cecair kedalam mangkuk berisi bahan2 kering tadi.
  • Kacau hingga adunan sebati. * Perapkan adunan 10 - 15 min ut mendapatkan hasil pancake yg cantik dan gebu *Tak perap pun, lupa..
  • Panaskan nonstick frying pan dgn api yg sederhana panas dan tuangkan sesenduk adunan, biarkan dlm keadaan membulat dan masak hingga keluar buih2 pada permukaannya dan balikkan.
  • Masak hingga pancake masak dan angkat.
  • Hidangkan pancake dgn jem/butter/sos coklat/madu/golden syrup atau apa2 yg disukai. (K.Nor suka makan dgn susu pekat hehe)...hee sama la...
Syifa' & Hannah, 2 puteri kecil kami sedang sibuk nak colet susu tu, kuihnya dah lunyai dicampak aje..pastu ambik yang lain lak cicah susu..heehe..

SELAMAT MEN'PANCAKE' 

**Jangan lupa singgah blog biz. Ana ya..

5 ulasan:

K.Nor berkata...

aritu masa buat yg cappuchino plannya nak buat versi mocha tp masa cari paste tu terjumpa yg cappuchino dulu, terus bancuh yg tu.. next time la buat mocha lak :)

Liza berkata...

bau mocha tu dah sampai sini la ana...hihihi
mmg nmpk gebusss pancake tu..

Mas berkata...

shifaaa...
nape nmpk molot ngan idung jerk tu....babap umiii shifa

meh aunty mas pancake tu..he3

azian berkata...

Salam ana,
gebu nyer..macam terbau aje mocha tu kat sini...

Bicara Kak Noor berkata...

gebusnya nampak pancake tu boleh terai nnt mesti tak cukup satu keping ni Anna..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...