Rabu, 28 Disember 2011

Kek Karamel Strawberry & Nota Ringkas ANA

Assalamualaikum w.b.t

Salam sayang buat semua teman2 yang mengingati, ada ke? InsyaAllah ada kan..apa khabar yer..lama benar tak ngedet blog ni, bukan sibuk pun, malas je lebih..apa nak jadi tah..sebab musim hujan kot..kot2la kan..tapi macam tak ada kena mengena lak..hehe..

Harini terasa terpanggil nak letak n3 kek ni yang dah berzaman buat tuk makan2..sesekali layan tekak insan2 terpilih kat dalam rumah ni apa salahnya, asyik2 buat bagi orang..itu ler yg anak2 selalu kata..apa nak buat, dah orang order..hehe..maka terbuatlah untuk kitaorang makan. Maka dengan itu jugakla peti ais tak sempat nak membeku gamaknya, kejap2 buka peti ambik kek..selagi tak habis, dah habis baru senang hati nih, bukan apa, karang ada kek yg kita buat tuk orang pun terjejas sama dalam peti tu, terkehel ke, terkopek ke..mana tahu..haha..adeeii..anak2 yang semakin hari semakin banyak makan..buat apa pun layan..kita yang nak membuatnya agak kurang vitamin R..sudahnya makan sekut Cap Ping Pong jela nak ooii..sian lak kilang sekut tu kalau takde korang yg makan kan..kan..*canggih betol alasan*


Kek ni sebenarnya resepi yang biasa2 buat tu la, cuma masa buat ni Ana tambah 1 sdb Stoberi Paste yg pekat tuh, takde layer pon, main tuang je..baunya makaiii..masa bakar tu dah semerbak, bila disejukkan dlm peti ais rasa macam eskrim lak..anak2 suka jela, cuma incik big boss kurang gemar katanya yang ada perasa ni, nak yang asli gitu..Tulen ya bang?? ahaks....tak relaa..


Hari ni Ana bagi sedikit panduan buat yang nak mencuba & untuk dapatkan kek yang gebuuss, lebih besar kejadiaannya berbanding yang biasa..Nak tahu?? meh kita study sket..cara nilah yang Ana guna sejak buat kek kek ni untuk jual, Alhamdulillah rezeki yang Allah Ta'ala bagi ingin dikongsikan sedikit bersama. Semoga bermanfaat..

NOTA ANA

(I) 
  • Buat gula hangus macam biasa, kalau loyang agak besar mungkin boleh tambahkan sedikit gula pasir, macam loyang petak 9 inc, Ana cairkan 2 1/2 sdb gula.
  • Lenggang lenggokkan loyang bagi gula yang mencair tu berada serata di dasar loyang, kalau perlu, gunakan sudu untuk meratakan gula ketika ia masih mencair. *biasa Ana ratakan guna sudu je kat tempat2 yang 'tak sampai' gula tu. Ketepikan.

(II) 
  • Sediakan adunan karamel, tapis ke dalam gula hangus tadi, ketepikan.

(III)
  • Sediakan bahan2 macam biasa.
  • Pukul bahan MERINGUE (D)sampai kental & bertanduk, kalau terbalikkan pasti tak jatuh, kalau jatuh pasti rugi sebab kena buat lain..telur mahal kan..ketepikan.
  • Kemudian baru pukul adunan kek (C) yg disatukan sehingga berkrim dengan mixer yang sama tu lah..guna senduk pun blh..
  • Dah siap kemudian satukan ke dua-dua adunan yang dipukul tadi macam biasa, kaup balikkan dengan senduk bagi sebati.
  • Bahagikan kepada beberapa bahagian yang diingini, letak pewarna & paste@emulco@flavour kesukaan..kacau sebati.
  • Kalau letak paste @ flavour kena letak pewarna sikit bagi naik seri kek, kalau letak emulco senang, tak payah tambah apa dah kan.
  • Letak adunan kek tadi atas karamel yang dah siap, buat macam biasa.
  • Kalau nak dapatkan belang yang cantik, mula2 letak 5@6 sdb adunan, buat 2/3 kali, lepas tu letak 3@4 adunan, 2/3 kali jugak, kemudian 2 sdb adunan kek sampai habis, kalau ada yang terlebih tapi tak cukup nak melayer, letak je, jangan membazir.
  • CONTOH :
      **Lapisan 1
             - 5 sdb biru, 5 sdb kuning, 5 sdb merah
             - 5 sdb biru, 5 sdb kuning, 5 sdb merah
             - 5 sdb biru, 5 sdb kuning, 5 sdb merah
      **Lapisan 2
             - 3 sdb biru, 3 sdb kuning, 3 sdb merah
             - 3 sdb biru, 3 sdb kuning, 3 sdb merah
             - 3 sdb biru, 3 sdb kuning, 3 sdb merah
       **Lapisan 3
             - 2 sdb biru, 2 sdb kuning, 2 sdb merah
             - 2 sdb biru, 2 sdb kuning, 2 sdb merah
             - 2 sdb biru, 2 sdb kuning, 2 sdb merah
  • Dah siap bolehla bakar macam biasa guna kaedah water bath tu, saya cadangkan api 160-170'C sahaja, selama 1 jam 10 minit, api bawah sahaja dulu kemudian bila hampir masak iaitu 5@10 minit, sila buka api atas bawah. Tujuannya nak bagi permukaan atas kek tu kering, bila letak kat papan kek, kek yang dipotong tak melekat & mencacatkan pemandangan & agak rugi gak kan..
  • Dah masak kek tu biarkan selama 20 minit paling kurang baru terbalikkan.
**Jika karamel pecah, berkemungkinan kek tak cukup masa membakar, terlebih bakar pun boleh pecah@retak karamelnya, ataupun anda terbalikkan kek tu masa panas2 lagi..sebab tu saya syorkan 20 minit baru terbalikkan, dah agak sejuk kan.
**Suhu oven yang disyorkan disini bergantung kepada saiz & suhu oven masing2 ya.
**Kek yg dah siap perlu disimpan dalam peti ais, tetapi tekstur karamel akan kering sedikit bila lama2 dalam peti. Ia tak rosak, cuma air karamel tu je yg kering, rasa tetap sama InsyaAllah. 

**Ada tips2 lg sila bgtau yer..sama2 kita kongsikan..
SELAMAT MENCUBA..

Dilampirkan skali order2 dari pelanggan tetap Ana minggu lepas..

cotton cheesecake wif blueberry topping

kek karamel strawberry

kek karamel -plain
Untuk mkn2 bersama keluarga kat kg haritu..

1000x tq buat diaorang yang tak jemu menempah kek ni..nak tempah ke? Email ada kat tepi tuh..hehe

SALAM UKHWAH..Ana

29 ulasan:

Sheila Shafeareen berkata...

As'salam..Anna yg hebat....terusan usaha moga bejaya dlm bisnes...

Nak tempah tau ....

LinRosly berkata...

Assalamualaikum Anna....

Jgn Lupa Sesudu Utk Kak Lin Rasa Tau...

nOOrsha berkata...

SALAM KAK ANA..TIME KASIH ATAS ILMU YA..SGT2 BERGUNA UTK SAYA....;)...MOGA LEBIH LEBA N MURAH REZKI AKAK N PEMELI;)

Anna Qawina berkata...

salam Kak Sheila : Alhamdulillah kak..t.kasih..amin..hehe..

Kak Lin : sudu adala kak, kek tah zaman tok kadok ni kot..hehe

Anna Qawina berkata...

Noorsha : kezut akak..besor bonar taip..hehe..
sama2..akak share yg mana akak tahu jela, simpan rapat2 dlm pale tak kembang kemana gak kan, tah2 akak sdri yg lupa nanti..hehe..
AMIN tuk doa Sha tu..:))

hazila berkata...

Salam ana,
wah ada petua tu. nanti boleh cuba buat karamel kek.

cik cek berkata...

Anna....akak baru je buat kek ni dalam 2..3 hari lepas....1st time buat cantik molej je kuar dari acuan...2nd time buat kelako je...bila akak kuarkan boleh kuar kek je..puding karamel tak kuar...he he...kenala pelan2 letak balik atas kek...ketuk2 sikit mould barula kuar...ayoooo....mengapa itu terjadi ya...boleh bagi tau ke...:)

chikadakbiru berkata...

Pukul bahan MERINGUE (D)sampai kental & bertanduk, kalau terbalikkan pasti tak jatuh, kalau jatuh pasti rugi sebab kena buat lain..telur mahal kan..ketepikan.

baca ayat nihh terus tergelak beSOR kat opis..tau akak tak buat lawak..tp itulah hakikatnya..kalau tak jd..letihhnyaa...thnks for de tips yaaa

Ummi berkata...

ana bau pandan he..he ingat nak buat versi izzah muffin lover tapi tak cukup bahan so simpan dulu ..tapi ni ha bau stoberi sampai kat sini sedapnyyyya

EmbunRosaliza berkata...

Assalam anna, akk pun dh cuba kek ni semalam, menjadi dgn jayanya, memula rasa mcm payah, bila buat sendiri senang bangat.

Semoga allah memeurahkan lagi rezeki anna n famili

Liza berkata...

salam ana, liza pun ada jugak buat kek ni,,mula2 tgk resepi ingatkan ssh, tp bila dh buat xde la ssh sgt....thnx ana 4 the tips...

Kak Sam berkata...

ans kejam...ana kejam.. ana kejam...
sian kat kita ni.

Cendana Kasih berkata...

Ana, kalo ler dekat, nk jer aku tempah...tingin nk makan, tp malas nk buat...hehehe

maz berkata...

salam ana..stu2 kek yg mndpt tmpat diumah kita..memang kek ni amat la sdpnyee kan...kita pun dh buat 2x...nk buat pun xde la susah mna kan...

Mamasya berkata...

Aslmkum Anna.tq kongsi tip...ingat nak buat lagi...nampak sedap Ana tayang kek ni.byk kek tempahan...moga Anna tambah murah rezki....

Zaliedana berkata...

Kak Ana,tima kasih byk utk tips2 yg diberi,betoi kak,kalo disimpan lam pale,mmg xberkembang,takut mmbeku lak,kan ssh,hihi..Kalo share,,InsyaAllah pahala pon dapat..

mokwo® berkata...

salam anna..tq for the tips...sgt2 berguna...mokwo pun suka kek yg plain2 jek...moga maju jaya dalam bz yg di ceburi...amiiin!

HaSue berkata...

Aku baru sampai ni ha..lambat manjang je aku kan..hehe
Terima kasih ye share tips buat kek karamel ni..wpun pepagi ni aku blur jer,yg aku terus nampak tulisan kaler biru tu.ekeke..
aku tak terbuat2 lg..haduh..bila tah nak buat ni..cer ko jwb sket..hehe..aku kalo buat yg jenis berkaramel ni nak yg banjir karamelnya baru org rumah ni buntang mata sket..ok kot ek kalo buat banjir gak,x jejaskan kek tu kot..tp takut basah sangat lak kan..kang kek tu spoil..jawab ku sendiri..huhuh..

mudah2an perkongsian ilmu ni makin bertambah ilmu kita kan..

Paty's Kitchen - Cook with passion. berkata...

So sweet la kek ni...akak belum berani cuba anyway thanks for the tip...kena cuba juga

zai berkata...

Salam..baru terjumpa tips tuk buat kek ni (tahu pun dr dapur hasua...terus ke sini)...dah paham sbb apa saya gagal dgn jayanya sebelum ni....nak try lg nnt....tq atas perkongsian tips ni.

Tanpa Nama berkata...

Thanks for sharing

nor berkata...

As salam.. salam perkenalan ana.. terima kasih kerana sudi berkongsi resepi.. semoga anna sentiasa dimurahkan rezeki.. aminnn

chinta irdina berkata...

Kak knp sy bt selalu karamel melekat kt loyang yer..biler kuarkn pecah jd tk cntk...

chinta irdina berkata...

As salam.slm perkenalan.sy nk ty kenapa setiap kali st bt karamel jd melekat n pecah..

sara berkata...

cmne ye klu karamel cair??adkh cara bakar xbtl??boleh x klu xbuh loyang kek dlm loyang berisi air...sy buh loyang air diperigkat bwh n loyang kek dipringkat ats oven...cmne???

Tanpa Nama berkata...

Salm...ana mohon share yer....sye penggema kramel kek tegarr..

Tanpa Nama berkata...

as salam..ana mohon share ye...tq

Siti Zahara berkata...

As salam.....sy dh cuba buat kek ni.....masa bakar mmg naik cantik je....Tp lps bakar sy biarkn dulu dlm oven lebih kurang 15 minit, kek ni turun dn jd padat mcm bengkang....langsung tak gebu....apa masalahnya?

Tanpa Nama berkata...

Salam Kak mcm mne nk order ngn akk??brapa sebiji Kak??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...