Ahad, 14 November 2010

KEK PANDAN MARBLE

Assalamualaikum w.b.t

Sibuk sungguh semalam sampaikan nak update pun tak sempat..pagi2 pergi Majlis Ihtifal Tadika Islam anakandaku Akmal Fitri.Alhamdulillah walaupun kurang cemerlang macam abangnya tahun lepas adala jugak dapat hadiah khas..ermmm.yang tu nanti2la Ana cerita...petang tu pulak terima kedatangan tetamu, tak lain tak bukan kakak ipar & askar2nya...jap lg ni nak keluar lak beli barang utk tempahan kek..kecik2 je tempahan kita..utk sdara-mara jek...

kek lagi..wawawaaaa...mesti ada orang kata " penatla laki dia ni kena beli tepung.." ada yg kata gitu? ada? hahaa..ni buat hari Jumaat kot..dah lupa la..tapi lembut je & kakak yg datang cakap sedap...sempatla prasankan diri jap..kekeee....

 

Sumber : R-Lin myResipi

Kat blog Mat Gebu pun ada..Ana ikut mat gebu

Bahan-bahan ( 1 loyang ukuran 20cm )

  • 4 biji telur
  • 1 sdt serbuk coklat,ayak.
  • 100 grm gula pasir*Ana guna gula kastor
  • 1 sdt ovallate
  • 25 ml santan pekat,(santan kotak)
  • 1 sdt perisa pandan
  • 50 grm minyak masak
  • 100 grm tepung gandum  }ayak
  • 1/2 sdt serbuk penaik       }bersama
  • beberapa titik pewarna hijau
  • 1 /2 sdt esen vanilla ..tambah ikut Mat Gebu
  • 1 sdt coklat emulco..Ana tambah ikut mat gebu 
  • Sedikit kelapa kering..Ana tambah sendiri

 Cara-cara

  1. Pukul telur,gula pasir,&ovallate hingga kembang.
  2. Masukkan ayakan tepung gandum & serbuk penaik.Kacau rata.
  3. Masukkan minyak masak,kacau rata.
  4. Masukkan santan & perisa pandan, Kacau rata.
  5. Adunan dibahagi 2, 1 bahagian diserbuk coklat, esen vanila & coklat emulco.Kacau rata.
  6. Masukkan beberapa titik pewarna hijau & perisa pandan pada adunan yg selebihnya. Kacau rata.
  7. Masukkan adunan hijau & coklat berselang seli ke dalam loyang yg dah digris. **Ana tabur sedikit kelapa kering setiap lapisan 
  8. Gunakan chop stick & buat corak marble.. 
  9. Bakar pada suhu 180c atau bergantung pada kepanasan oven masing -masing selama 30 minit. 


**KEK YANG LEMBUT & GEBU....SESUAI UNTUK HIDANGAN BILA-BILA MASA...**

CUBALAH YE..

    2 ulasan:

    Mas berkata...

    anna, rajinnya buat kek....
    cantik la marble tu....
    anna buat tempahan pe tu, kek puding karamel ke....he..he..

    Noorma Ismail berkata...

    lawanyer kek tu..mesti sedap kan.. kat rumah saya, sebulan guna 5kg tepung... kalo tak buat kek, buat cekodok dll... hari2 mesti guna tepung... ada yang kata kalo banyak makan tepung, bdan cepat naik..entah ler...tp takleh idup la kalo takde tepung ni..

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...