24 Mac, 2015

DIY HANTARAN CHEESETART

Assalamualaikum..
Mari kita blajar membuat cheesetart yang comel2 ni, sesuai untuk hantaran perkahwinan & pertunangan, buah tangan atau hadiah harijadi..ini pun atas permintaan seorang peminat saya..haha..peminat larh sangaatt.. DIY ini saya gunakan kotak budget untuk kos yang agak minima lah..nak guna kotak coklat pun boleh, up skt.kos kita..

comel tak kak Ton? hehe
Resepi boleh belek kat sini ya : blueberry cheesetart

Sediakan cheesetart anda seperti biasa. tengok gambar atas tu, tengah2 biarkan kosong untuk 'Wording',
Lorekkan dedaun jika suka.
*Letakkan bunga2 gum paste kecil ditempat hujung lorekan dedaun atau ikut suka la nak letak tang mana..
*Bakar cheesetart anda seperti biasa, sampai masak lebih kurang 3 - 5 minit.
*Sejukkan. Nak letak dalam peti ais pun boleh, tapi pastikan 'Wording Fondant' yg akan anda letakkan tidak berair & melorot kemudian.

*Siapkan huruf2 yang berkaitan, letakkan huruf2 tersebut di tengah2 cheesetart yang dibiarkan kosong tanpa hiasa tadi. **pandai2la ejas ya.

Cara saya ; 
*Alaskan huruf2 fondant tu dengan plastik keras (biasanya saya guna plastik dari edible image tu)
*Gunting sama saiz dengan huruf & 'gamkan' dengan jelly/krim /air di belakang fondant supaya melekat
*Cara ni dapat mengelakkan huruf2 fondant tadi tidak terkena cheesetart yang sejuk dari peti ais.

Pengalaman saya, cheesetart yang sejuk kemudian diletakkan huruf2 tu, fondant akan melekit2, kalau nipis sangat, ia akan melorot dan mencair, apatah lagi jika tempahan diambil awal untuk digunakan 2/3 hari kemudian untuk majlis..Tu sebabnya saya alas dengan plastik, apa2 pun terpulang pada kreativiti amda sebagai pendeko..

Kotak kuning 'space' tu boleh beli di kedai bakery, itu kotak khas untuk coklat, murah je, kalau guna box macam saya guna gambar 1st tu, sila alas dasar kotak dengan papan kek supaya tidak melendut & menjejaskan keadaan cheesetart anda.

Harap anda puas hati, sila over kretif la yer, nak letak hiasan apa2 pun terpulang, saya share untuk permulaan ajer..NAK order?? :

WA : 0193004358 @ EMAIL : anna_qawina@yahoo.com
Sila rujuk contoh yang ada di blog -->> annabaked@home

Selamat Mencuba
Wassalam..

5 ulasan:

Unknown berkata...

makanan kesakuaan saya ini..Obat Jelly Gamat Gold G

Pn.Safi berkata...

salam, nk tnye la..sy bhajat nk ltak huruf fondant ats cheese tart, sy beli huruf yg jenis cetak satu2 tu..so nk tnye boleh ke sy ltak terus ats cheese tart sy tu? Ke dia akn cair?

Pengobatan Alami Influenza Paling Mujarab berkata...

Thank you very much for posting that has been presented. hopefully many benefits and good luck always.

Jenis Penyakit Kulit dan Obatnya berkata...

Kami sangat terbantu dengan hadirnya artikel yang satu ini. Semoga banyak manfaatnya juga bagi yang lain. terima kasih banyak.

Cara Menghilangkan Bekas Jerawat Secara Alami Tanpa Efek Samping berkata...

mantap ni ya ? saya suka saya suka

BELAJAR MENJUAL DI SHOPEE..AYUH!

Bismillah..Assalamualaikum.  Hari ni kita nak mula belajar basic nak menjual di platform SHOPEE pulak. Saya cuba guide mana yang termampu, s...