Isnin, 22 Julai 2013

13 RAMADHAN 1434H : MEE GORENG MAMAK


بسم الله الرحمن الرحيم ...
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته...
Juadah berbuka bila kesibukan melanda, lagipun Adam dah mintak berbuka dengan mee goreng beberapa hari lepas, tapi tak sempat lak nak buat, maklumle bila dah siap masak lauk pauk kira cukuple kan. Alhamdulillah dapat buat khamis lepas untuk berbuka, masak cepat2 menggunakan bahan2 yang ada, resepi dapur Mas..tengQ Mas..


RESEPI MEE GORENG MAMAK
Sumber : Mas@Duniaku


Bahan :
  • 500 gm mee kuning
  • 100 gm daging - hiris nipis *Tak letak daging
  • 1 mangkuk sawi - potong kecil
  • 2 ulas bawang putih - dicincang
  • 3 sudu cili mesin - nak pedas bubuhlah lebih
  • 1 sudu rempah kari
  • 2 sudu kicap lemak manis 
  • 2 sudu sos tiram
  • 3 sudu sos cili
  • 1 sudu secukup rasa @ 1/2 kiub ayam
  • 1 biji telur
  • 1 biji tomato dibelah 
  • 2 biji telur digoreng hancur terlebih dahulu *Ni saya tambah je sbb xde daging
Cara :
  • Panaskan minyak. Masukkan bawang dan cili, biarkan garing dan wangi.
  • Masukkan daging dan kacau rata.
  • Masukkan secukup rasa @ kiub ayam, kicap lemak manis, sos tiram dan sos cili. Kacau rata.
  • Masukkan serbuk kari. Biar sebentar.
  • Masukkan tomato yg dipotong2 dan sawi. Kacau sebentar.
  • Masukan mee dan sebatikan.
  • Ketepikan mee dan masukkan telur di tengah-tengah kuali.
  • Biarkan telur tu masak sikit barulah dikacau dan gaul rata.
  • Masakkan mee agak kering.
  • Hidangkan dalam pinggan leper dan hiaskan.

4 ulasan:

Mas berkata...

anna...
mengancam mee goreng ko...
siap ada cili lagi...

tun_telani berkata...

salam kak anna.. arini tun pun nk goreng bihun je.. tak bizi pun, tp mcm malas pulak nk masak nasik.. hihi

adda syuhada berkata...

sedapnya..

zana fahmi berkata...

Hemmm....patut pun mee goreng je. Ibu dia busy mengukis berbotol2 cari duit raya...hehe.
Jumpa nnti nk sebotol tau.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...