Jumaat, 6 April 2012

Kari Ayam Kerisik

Assalamualaikum

Tayang lauk minggu lepas ni, sedap sangat mkn dengan nasi panas2, lepas tu Ana buat kuah lebih sebab nak cicah dengan roti..nostalgia kampung ni, mak selalu masak kari ayam yang sedap & cicah roti, sampai sekarang masih tak menjadi buat macam yang mak buat walau pun rupa kejadian dah hampir sama, suami pun ada cakap macam tu..kena air tangan mak jugak kan..

(^_^)..rindu mak...:-)


TQ Kak Fida berkongsi resepi & Ana ambil resepi dari dapur MamaHawa..tq semua yang terbabit..
KARI AYAM KERISIK


Bahan :

  • 1 kilo daging -dipotong nipis dan rebus empuk. Ana guna ayam
  • 2 sudu besar cili kisar
  • 1 biji bawang besar - dikisar
  • 4 ulas bawang putih - dikisar
  • 1/2 jari halia - dikisar
  • 4 - 5 sudu besar rempah kari daging - dicampur sedikit air dan jadikan pes
  • 1 batang serai - dititik
  • 2 lembar daun kari
  • sedikit kayu manis,cengkih,pelaga - untuk bhn penumis
  • 3 biji kentang - dibelah 4
  • 3 biji tomato - dibelah 4
  • 2 batang lada hijau - dibelah 2
  • 1/2 cawan kerisik
  • 1 keping asam gelugur
  • garam secukup rasa
  • kiub daging knor - Mas tambah
  • 1 helai daun pandan - Mas tambah
  • minyak masak - untuk menumis
  • 1/2 biji bawang besar - dihiris
  • 2 ulas bawang putih - dihiris
  • air secukupnya untuk kuah
 

Cara memasak :
  1. Campurkan bahan2 kisar bersama cili kisar.
  2. Panaskan minyak dalam periuk dan tumis bawang besar dan bawang putih yang dihiris juga daun kari dan daun pandan hingga layu dan masukkan campuran bahan kisar,penumis dan serai dan terus tumis hingga hampir kering lalu masukkan pes rempah kari dan tumis hingga wangi dan terbit minyak.
  3. Masukkan daging rebus bersama air rebusannya sekali dan juga kentang.Bubuh garam, asam gelugur, kerisik, kacau rata dan masak hingga mendidih. Boleh tambah air jika perlu dan masak lagi biar mendidih dan kentang empuk.
  4. Kecilkan api dan masukkan cili hijau dan tomato. Renihkan lagi 10-15 min. Siap untuk dihidangkan.



JOM CICAH ROTI..beli jer roti tuh...hehe

11 ulasan:

Nieza berkata...

Assalammualaikum anna, sedapnya kari ni...kalau bubuh kerisek memang sedap. air tgn masakkan ibu memang terbaik kan:)

Nuridah berkata...

Assalamualaikum Ana,

kari kalau ada kerisik mmg sedap..sejak dari dulu kak Nur kalau msk curry mesti ada kerisik..ikut cara arwah mak akak...cicah ngan roti mmg sedap kan Ana?

Mas berkata...

Assalamualaikum Anna...
wehhh..aku pun suka sangat kari kerisik nie..
memang besttt kan...

Anna Qawina berkata...

NIEZA :
Waalaikummussalam...sedap Nieza..takyah santan tu kan..mmg rindu dgn masakan mak, walau sekadar ikan singgang..huhu

KAK NUR :
Assalam Kak Nur ...a'a..cicah roti, stail kampung saya ginila, kdg tu kenduri tahlil mlm2 hidang benda ni je kak..hehe

MAS :
baik ko buat lagi Mas..nanti dah branak tak dpt nak mkn kari..heeheh

ijayuji berkata...

Salam kak, kita tgh plan nak buat kari tp kari ikan, boleh letak kerisek nii, sedap! dlm kepala dah ada mcm2 menu ehehe... kita dah bgn lah kak, panas2 gini mana boleh duk dlm selimut hihihi...

Amie berkata...

Assalamualaikum Anna,
sedapkan kari ayam kerisek, kita suka sangat kuahnya tu, selain nasi boleh cicah dengan roti.

Watierman berkata...

Assalam Dik Anna...perhhh Tq follow Akak..hehe tak menyempat nak komen lupa lak tujuan asal..hehe..kerisik lawan dengan kari daging pun best...Akak selalu letak dalam kari daging..sebab Akak tak makan ayam...terbaik lah!!!Salam Kenal TQ ya!

quinnie berkata...

anna..kalau kita pun beli je roti tu..hahahaha...tak berapa rajin nak meroti la sekarang ni...sedapnya cicah dgn kari....huhuhu...

anna..balang jem tu ada jual kat kedai ye?

Sue @ Nenie berkata...

Salam..emmm bila tgk roti keping tu makan ngan kari..sedapppppnya buat sarapan pagi...

izahdaut berkata...

Rindu mak jugakkk.. Huhu.. Tapi kan skrg ni kalau balik kg jarang2 dh dpt rasa air tangan mak. Sbb dapur kak long aku dh pegang. Rindu rindu rindu serindu rindunyaaa aaaaa.. Aku nyanyi jap ek kat blog ko neh. Kari tu sahsah dah kholas kan. Huhu

HaSue berkata...

Kalau kat umah ni x gemor kalo kari di buh daun kari..hihi. memang kite masak ikut selera sendiri jer kan ana kann.. sebab yg nak makannya kita n famili. kalo cicah roti mmg best gak nih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...