Sabtu, 31 Mac 2012

Nasi Lemak Sambal Tumis Ikan Bilis Bersantan

Assalamualaikum kawan2..pekabo? Haii..nak update blog sebulan sekali buleh gamaknya ya..hehe..tenggelam timbul je ni..
 
Layan nasi lemak hijau (edisi lama dah ni..)..yang biasa2 je, cuma sambal tumis tu yang meletop..dah 2 kali buat sambal stail Noorsha ni..anak2 Ana memang suka nasi lemak, tambah pulak ada sambal bilis yang sedap, memang menepati piawaian tekak mereka ni..


Ok..dah pagi dinihari ni, meh layan resepi sambal tumis, nasi lemak tu buat cam biasa2 jela, tambah kaler hijau sket, garam, santan & bawang putih seulas, daun pandan kalau ada, kalo xde x payah la..blasah mana yang adoo..


Terima kasih Sha..akak share kat sini buat tatapan & renungan sepanjang zaman..hehe
 
SAMBAL TUMIS IKAN BILIS BERSANTAN
Sumber : Noorsha
Sambal Tumis Ikan Bilis Bersantan by AnnaQawina

Bahan²
*25 tangkai cili kering - Ana guna cili giling siap
*1 labu bawang besar
*5 ulas bawang putih
*1 inci belacan
2 labu bawang besar - hiris halus
Segenggam ikan bilis
1/5 cawan santan kotak
Asam jawa - sebesar ibu jari + sedikit air
1 sb gula - Ana tukar kepada 1/4 keping gula melaka@nise
1 st garam


Cara²
1. Blend bahan² bertanda (*)...panaskan minyak dan tumis bawang besar yang diracik halus hingga kekuningan.
2. Masukkan bahan² yang diblend halus tadi dan tumis hingga pecah minyak.
3. Masukkan larutan air asam jawa, garam dan gula serta ikan bilis. kacau rata. biarkan merenih seketika.
4. kemudian masukkan santan pekat, kacau hingga sebati. kecilkan api dan biar sambal masak hingga pecah minyak.kacaukan sesekali.
5. sesuaikan rasa, angkat dan hidangkan bersama nasi lemak tadi.. :) Selamat Mencuba :)
 
Ini Ana bungkus untuk bekal Adam & Akmal ke sekolah tempohari..ala2 kedai mari..hehe

11 ulasan:

Sheila Shafeareen berkata...

Salam Anna hehe sudah dini hari tup tup muncul nasi lemak hijau yee...yep nen dan mak akk pun biasa buat sambal tumis gaya gini..letak santan sikit...bg ada rasa lemak2 dan kurang kan pedas pada sambal....

nasi lemak bila dibungkus dan bawa bekal mmg budak2 suka...
teringat zaman jual nasi lemak dulu kat opis abe...

Amie berkata...

Assalamualaikum Anna,
kalau gini rupa nasi lemak dengan lauk sambal ikan bilis yang pastinya sangat sedap tu.... rasanya kalau hari2 bawa bekal ke sekolah pun anak-anak tak jemu!

Paty's Kitchen - Cook with passion. berkata...

Adoi pagi2 tenguk nasi lemak terasa lapar pula. Tinggalkan akak sepinggan ya

Paty's Kitchen - Cook with passion. berkata...

Adoi pagi2 tenguk nasi lemak terasa lapar pula. Tinggalkan akak sepinggan ya

ijayuji berkata...

Salam kak anna! tumpang bf kat sini tauuu! nasi lemak sedapp tuuuuuu... tak kira mengantuk ke tak kalau dpt makan sebungkusss, nikmat betul hihihi..

Nuridah berkata...

pagi2 tengok nasi lemak jadi lapar gitu....hari pula ujan kat sini bertambah lapar akak! Ana, nk tumpang bf kat sini.

Mas berkata...

merata2 nasi lemakk nie....
tergoda i nengoknya tau..
esok la sambar nasi lemak daun pisang kat pasar tani..he3
ari ni aku bekpes roti canai jerk...

nnti aku pun nak try la resepi noorsha nie,
letak santan yerk..
tak pernah lagi wat sambal ikan bilis letak santan...

penat taip byk2...
mehhh nasi lemak 10 bungkusss...

Diana @ Melley Mey berkata...

Nasi lemak.... Akak pun nak juga... Hehhee... Ermmm dah lama akak x makan nasi lemak sejak akak berdiet nie... :D.. Nie kalau nampak dpn mata skg nie pasti makan nie wpun ngah diet... Hehehhee

izahdaut berkata...

SEBIJIK RUPE SAMBAL NASI LEMAK MAK AKU.. MAK AKU MMG BUAT LETAK SANTAN. ARWAH ABAH AKU SUKE GITU. TAPI SEJAK MAK AKU PENCEN DARI DAPUR NI SEBAB ANAK DIA NI DAH PANDAI MASAK, LAMA DAH AKU TAK MERASA SAMBAL GINI..

JAP, KO RASA ADA DAK AYAT DI ATAS PERLU DIUBAH.. PIKIR DULU EK.. PIKIR JAPP.. AH MEMANG TAK DE .TAK YAH DIUBAH...MEMANG ANAK DIA PANDAI MASAK..W AKAKAKA.. MOOD:PERASAN!!

nuwairani ismail berkata...

nasi yang warna hijau itu memang menambat hati betol la..kene pulak sambalnye...tapi nani tak pernah lagi makan sambal yg disampur santan...hmm..ini memang betol2 nasik lemak ni,

Bicara Kak Noor berkata...

sedapnya nasi lemak akak belum pernah makan sambal tumis bersantan double lemak ni Anna tak boleh selalu ni kan apa2 pun selera melayu mmg suka snagatlah ni kan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...