Isnin, 30 Januari 2012

KEK BATIK~Sky Blue's Kitchen~

Assalamualaikum

Setelah sekian lama tak bersiaran, dengan keadaan yg tak mengizinkan,line tenet yang tenat genap seminggu, semalam baru pulih..huh..tak percaya rasanya dapat bertahan seminggu tanpa tenet..haha..ajaib..ajaib..

Nih bila tah kek batik ni, rasanya dah lebih sebulan kot ye..sesaja nak menerai resepi Kak Diana ni, anak2 Ana boleh pulak mintak bawak bekal g sekolah agama, sedap katanya, lagipun kek batik ni tak lembik/melekit walau seharian kat luar peti ais tau. Sesiapa nak mencuba silakan, tapi yg pasti rasanya dah ramai yg try ni kan..

Mintak izin kongsikan kat blog Ana ya Kak Diana yang cantik lagi anggun memikat..hehe

KEK BATIK~Sky Blue's Kitchen

Bahan2 : Ana buat 1/2 dari adunan kek ni
  • 6 biji telur
  • Butter 250 gm
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 1/2 cawan gula
  • 1 1/2 cawan milo
  • 2 cawan Nestle nestum original ( boleh d kurangkan dan kalau tak suka tak bubuh pun boleh )
  • 1 tin kecil susu pekat ( susu krimer manis cap junjung )
  •  Biskut Marie Munchy's
  • Choc Rice secukupnya
Bahan2 Yang Ana Guna : (1/2 adunan)
  • 3 biji telur
  • 125 grm marjerin
  • 1 cawan tepung gandum
  • 3/4 cawan gula kastor
  • 1 cawan serbuk minuman coklat brand Apache
  • 2 sdb serbuk koko
  • 1/2 tin kecil susu pekat manis
  • Biskut Cream Creakers secukupnya
  • manik hiasan

Cara²
  1. Pukul gula bersama butter hingga kembang.
  2. Kemudian, masukkan telur n pukul lagi hingga sebati.
  3. Masukkan susu pekat n pukul lagi.
  4. Tambahkan tepung gandum, milo n nestum... pukul adunan sampai ianya bebetul sebati.
  5. Masak adunan menggunakan kuali..hingga pekat macam dodol@macam rupa tahi minyak tu..
  6. Setelah adunan bebetul pekat bolehlah d angkat.
  7. Sediakan bekas n letakkan sedikit adunan kek tadi.. ratakan.
  8. Kemudian susun biskut marie d atasnya .. (spt dlm Gambar A : : d bawah ). Lapiskan berselang seli sehingga adunan habis.
  9. Taburkan atasnya dgn choc rice... Simpan dlm peti ais sebelum d potong...


Utk tips kek batik ni blh klik link dibawah ya..Selamat mencuba

20 ulasan:

Mas berkata...

anna....
lama dah aku tak buat kek batik..
sedappnya tengok..

izahdaut berkata...

bertahan sangat ke? mcm meronta2 je aku tengok. hak hak hak.. .. nanti buatkan tuk aku. kek ni la banyak2 kek yang aku malas buat tapi rajin makan. ceh mcm la kek lain aku rajin buat ek. kiki

Anna Qawina berkata...

Mas..aku pun dah lama tak buat..hehe

Izah : pok pale lutut ko..haha

ady berkata...

as-salam
cantik sedap mata memandang kek batik ni..mengancam betul....

CT Delima berkata...

As'salam Anna

wahh memang pecah rekod erk tak bertenet seminggu. k.ct baru 5 minit jer tak dapat pegang laptop macam nak meletup jer arsanya..hehehe

kek batik ni fav anak dara k.ct ni Anna. k.ct kurang sikit gemarnya. dulu2 sukalah sekarang dah ber'usia' ni makan benda manis2 kuranglah.

Naz / Nadz COSK berkata...

Assallamualaikum Anna..
Kak Naz pun dah pernah buat kek batik Diana ni.. Sedap kan..

Kak Sam berkata...

Hrrmmm teringin le pula tapi kalau buat mesti kena makan sorang2 je.

Qhaifa Nur berkata...

kek batik my fev...
baru tengok belum rasa...sure sedappp

Liza berkata...

salam anna...anak2 akak suka kek ni, tp akak pun dah lama xbuat....hihihihi

tun_telani berkata...

kak anna!! windu! windu!! mmg kagum buleh bertahan seminggu tanpa tenet. hehe..
dh lama x makan kek batik. selalu kagum tgk kek yg layer2 nih, tun kompom wat versi pemalas, ramas2 biskut merie pastu gaul. hehe

nuwairani ismail berkata...

kite kalo seminggu takde tenet, kutu pon boleh mati...huhuh...

kak ana guna cream crackers tp nampak padat mcm sekut merie je...ada je sekut creamcrackers ni...tak tahu nk buat apa...

cik cek berkata...

Lama bebeno tak buat kek barik ni...tgk kat sini...teringin lak akak nak makan..:)

Nieza berkata...

salam windu diangin lalu anna!..patutla ko sunyi sepi rupanya tak de tenet ke?..aku pun bz sokmola lately ni tak sempat nk bw pun.

lawo tgk kek batik mu ni..cantik jer lapisannya dan semestinya sodap ni.lama dh tak buat:)

Anna Qawina berkata...

salam Ady : maceh..ank2 suka kira okla kan..

Kak CT : hah.dlm hati taktau nak kaat apa kak, menggeletik rasa tak usah dikata kak..haha

Kak NADZ : oo..ye ke..nanti saya ltk link akka eh..ank2 saya suka kek gini kak..

KAK SAM : apa akata akak buat pastu bg kita semua makan..haahaa

Anna Qawina berkata...

QHAIFA NUR : ye ke..harus buat ni kan..buatla..buatla..

KAK LIZA : nak buat tu senang tp malas lebih kan..hehe

TUN TELANI : haha...dm hati sape tau tun..dah terpaksa kan..ala ramas pun ok je cuma taknampak rajin macam akak nih..kakakaka

Anna Qawina berkata...

NUWAIRANI : Nanie..haha..mak bapak kutu semua dah mati ni, tp nak buat camne kan..pasrah jela..haha
dah ada sekut tu buatla..bg akak rasa lak ek..heee

CIK CEK : pembetulan..kek batik..hehe..saya pun dah lama tak buat, dah lama jugak ank mintak tp nak buat tu asyik tertangguh je..akak buatla..hehe

NIEZA : salam windu ke Finland..kaut2 salji tu sikit nak wat eskrim..hahaha..
oo bizi eh mung..takpe..jaga kesihatan tau..meh aku suapkan sekut kering..kek batik dah takde..haha

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

ada lagi tak anna? mintak cikitt.. hehe.. lama tak melapis2...

Hanim berkata...

Assalamualaikum. K.anna, kek coklat kukus tu kak kukus terus ke dalam bekas plastik tu?

Paty's Kitchen - Cook with passion. berkata...

Cantik...cantik...seakan Prince William punya chocolate favourite cake..boleh masuk list

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum anna cayaang.. adeeh akak lambat pula smpi cnie.. huhuu.. terima kasih sudi mencuba resipi akak nie yer anna... cantik kek batik yg anna buat tu.. kemas

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...