Selasa, 19 Jun 2012

CAKE IN JAR

Alhamdulillah..menu2 dalam balang kaca yang semakin mendapat tempat dikalangan penggemar kek..Antara yang sempat saya sediakan baru2 ni..

Saiz Jar ialah 200ml
 
RED VELVET Wif CREAM CHEESE
(Kek Baldu Merah, bersama krim keju yang sedap)
Minima order 5 jar (RM6/jar)


RED VELVET Wif CREAM CHEESE
(Kek Baldu Merah tanpa layer, topping krim keju)
Minima order 5 jar (RM5/jar)

RAINBOW BUTTERCAKE/CHOC.CAKE(blh pilih)
(Kek mentega/kek coklat, dilapisi freshkrim bewarna-blh req.kaler ya)
Minima order 5 jar (RM6/jar)


CHOC.MELTING CREAM CHEESE Wif FRUIT COCTAIL
(Kek Coklat Moist, dilapisi krim keju , Choc.ganache & buah2an koktel)
Minima order 5 jar (RM6/jar)

BLUEBERRY TIRAMISU
(Lapisan keju, Kek span, Blueberry Filling & hiasan Freshkrim)
Minima Order 5 jar (RM6/jar)

RED VELVET TIRAMISU
(Lapisan kek baldu merah, krim keju, yogurt & blueberry filling)
Minima order 5 jar (RM6/Jar)

CHOC.MOIST CUPCAKES Wif CHOC.GANACHE
Minima order 50 cup
RM1.50/cup

Selain itu akan ada kemudian nanti ialah..
A) Chilled cheesecake in jar
B) Chilled cheesecake in cup

Terima kasih buat yang sentiasa menyokong bisnes kecil-kecilan saya ni..untuk tempahan sila sms ke 019-3004358 @ email : anna_qawina@yahoo.com

Isnin, 18 Jun 2012

RAINBOW CAKE ITALIAN BUTTERCREAM

Assalamualaikum..
Ada kek yang dah berzaman buat tapi canne leh tak ingat nak keluarkan dari draf..hehe..sibbaik tak lupa nak potong makan kan..Harini ada masa keluarkan n3, untuk rujukan bersama.


Ana guna resepi kek yang kat blog Kak Nim..puas study nak buat..hehe..krim tu pulak guna resepi Italian Buttercream..sedap rupanya krim jenis ni, tak manis sgt & tak muak dimakan..maklumle kitaorang ni kalau krim manis2 sgt tak blh nak masuk mulut. Kek ni bawa balik kg , EI tu pulak dah lama tempah, sesaja nak bg anak2 gembira tgk nama diaorang atas kek, sampai nak pudar dah baru realisasikan..punyala liat nak buat..


RAINBOW CAKE
Sumber : Kak Wan & Kak Cik Cek
Sumber telahan : Kak Anymz


Bahan2 :
  • 430gm tepung gandum/all purpose
  • 4 sk baking powder
  • 1/2 st garam
  • 250 gm mentega
  • 340 gm gula kaster *Ana letak 280grm sahaja
  • 375 ml susu segar
  • 5 biji putih telur suhu bilik
  • 2 st esen vanila/badam
  • Pewarna merah,biru,hijau,kuning,oren,unggu
  • serbuk koko secukupnya k1 tambah

PILIHAN TOPPING/FROSTING :

A) 400 ml whip topping krim-di putar hingga kembang (untuk di sapu pada setiap lapisan dan seluruh kek)
B) Cream Cheese Frosting
C) Buttercream 
D) ITALIAN BUTTERCREAM


Loyang 8" di alas dan di gris

Cara-cara :

1-Ayak tepung,baking powder dan garam,ketepikan
2-Pukul gula dan mentega hingga gebu.Masukkan esen vanila diikuti putih telur,sedikit demi sedikit dan putar hingga sebati dan gebu
3-Masukkan tepung gandum,berselang seli dengan susu segar dan putar hingga sebati
4-Bahagikan adunan dengan enam bahagian yang sama banyak(+-260 gm setiap mangkuk),letakkan pewarna yang berlainan.
5-Tuang setiap adunan ke dalam loyang yang berasingan dan bakar di dalam oven yang telah di panaskan terlebih dahulu selama 15 min pada suhu 170C.Bakar sehingga habis
6-Angkat dan sejukkan di atas redai.Keluarkan aras bawah kek
7-Letak lapisan pertama di atas papan kek,sapu krim secukupnya,ayak koko di atasnya kemudian lapis dengan lapisan kedua,buat yg sama hingga habis
8-Sapu tipis seluruh badan kek dgn krim dan simpan dalam peti sejuk sekurang2nya 4 jam atau semalaman.
Simpan krim slebihnya dalam peti sejuk
9-Keluarkan kek dan hias dengan krim selebihnya



ITALIAN BUTTERCREAM
Sumber : Nor Cham
C & P : Dapur KakZu
Italian Meringue Buttercream 
 
  • 200 gm gula ( kkzu letak 300 gm sebab rasenye sangat kurang manis ) tapi boleh rase ikut taste masing2 ye*Ana ikut kak Zu
  • 60gm air ( dah tambah gula jadik tambah air juga jadi 90 gm )
  • 140 gm putih telur ( 4 biji )
  • 300 gm butter
  • 300 gm shortening

Caranya:
1) 'Whisk' putih telur sampai medium fluffy ( agak berbuih )
2) Sambil tu masak gula dengan air hingga jadi suhu 118'C. (jika tak ada termometer: masak air gula hingga mendidih , lepas tuu biarkan selama 20 minit atas api paling kecil ( air gula akan memekat )
3) Tuang air gula panas tadi terus ke dalam mixer yang masih bergerak tu. (step ni teruskan aje, jangan takut ya )
4) Mix hingge jadi meringue *terbalikkan mangkuk adunan, adunan tak jatuh kira dah jadi meringue*
5) Last sekali masukkan butter dan shortening dan putar hingga krim menjadi kembang dan soft.
6)Boleh letak esen vanilla @ ape2 paste yang di sukai.

7) Hiaskan atas kek anda.

SELAMAT MENCUBA..nak order? silakan..hehe..

Sabtu, 16 Jun 2012

ALMOND CHIPS aka COKLAT CHIPS

Assalamualaikum..Moningggg..dah sarapan? Sekut kering cicah kopi pun jadiler..alas perut kan..Kami berdua makan nasi goreng nan seciput aje pagi ni, nasi lebihan semalam tak banyak..goreng cincai2 makan berdua ala2 'perantin' gitu..ngehehe..budak2 makan roti jela..tu pon beli..

Ini bukan sample sekut raya taon nih yer..ni buat sesaje tekak gatal nak makan sekut, sedap amat..tapi tak banyak kuantiti yang dapat, kalau nak buat makan anak2 sesuaila..sedap tau, rasa sangat kecoklatannya..hehe..


Tapi kan..masa buat sekut ni, Ana buat jugak tart shell, jadi sohler cik Abe tolong sudahkan sekut ni, sekali tengok dah siap..ruper2nya..besar gedabak beliau gentel, baru puas makan katanya (tp kan rasanya sebab nak cepat siap kot..kan??)..tu sebab tak banyak yang dapat..huhu..kalo jual mau pitam tokey..tak balik modal..haha..

Ok..ni resepi..sila rajin2kan buat, mungkin blh buat untuk juadah raya tahun ni yer..Tq Kak Zu & Gobok Buruk (buruk benor ker?..hehe)

ALMOND CHIPS aka COKLAT CHIPS
RESEPI ; GOBOK BURUK
Sumber : Dapur Kak Zu

BAHAN BAHAN

  • 295  gm butter
  • 2  telur kuning
  • 120 gm gula castor 
  • 1 tsp choc emulco 
  • 65 gm gula perang
  • 3 tbsp coklat powder
*
  • 320 gm tepung redrose @ tepung gandum
  • 50 gm tepung custard
  • 60 gm tepung ubi
  • 3/4  tsp soda bikarbonate
  • 1 tsp b.powder
  • 190  gm coklat chips
  • 155  gm almond nibs ( panggang )

CARA CARA :

1. Putar butter,gula castor,gula perang dan telur kuning hingga sebati *Guna senduk je..
2. Masukkan serbuk koko dan coklat emulco
3. Masukkan kesemua jenis tepung ( termasuk b.powder dan soda bikabonate ) yang telah di gaul sebati dan telah di ayak .
4.Masukkan  coklat chips dan almond yang telah dipanggang.
5.Tepek tepek kan nipis2 menggunakan kreativiti masing2
6.Bakar pade suhu 180 @ ikut  kepanansan oven masing2.
7. Bakar selama 20 hingga 30 minit..

SELAMAT MENGUKIS YER..

pstt : dengar2 kawan kita kat Ampang nun nak buat sekut bunga cina..bolehler g ngendeng sebalang 2..hehe

Jumaat, 15 Jun 2012

PENGAT KELEDEK CACA MARBA

Assalamualaikum

Lama tak menempel kat sini..menu semalam ni, dah petang ternampak Ibundo buat, pastu tengok lak Kak Yatie tayang menu lebih kurang, cepat2 ambe masuk dapo..godek2 apa yang ada, cuma sagu takde, caca tu pun pemberian Mama Hawa dulu..lom habis, cam sayang je nak guna..kekekeee..


Okla..nih resepi yer..ikut mana yang ada la, ikutkan menu biasa2 jek, cuma kita ni kalau orang tak tayang takdenya nak terliur & buat kan..inspirasi..iyer..inspirasi....tq Ibundo..Ana kopipes ok..

Campak pat lima ketol ais..pheewww......aku jugak makan tak hengat..grrrr!!

PENGAT KELEDEK CACA MARBA
Cetusan Idea : Dapur Ibundo

Bahan:
  • 2 biji keledek sederhana besar dipotong dadu kasar
  • 1 cawan ca ca direndam dulu 1/2 jam
  • 1/2 cawan sagu mata ikan direndam 1/2 jam
  • 1/2 cawan gula pasir (letak 1/4 cawan je)
  • 1 sudu kecil garam
  • Santan secukupnya (1/2 biji kelapa )*Guna santan kotak je
  • 2 helai daun pandan
  • 1 1/2 keping gula melaka@nise (panaskan dgn sedikit air sehingga larut)

Cara-Cara :
  • Rebus caca dalam santan hingga 3/4 empuk. Masukkan daun pandan.
  • Masukkan keledek & gula melaka yang ditapis.
  • Bila keledek hampir empuk, masukkan gula, garam dan sagu mata ikan.
  • Kacau selalu supaya santan tidak pecah.