Jumaat, 29 Julai 2011

MUFFIN COKLAT COKLAT CHIPS YOGURT

Assalamualaikum

Salam Jumaat buat semua kawan2..harap kita semua dirahmati hendaknya & sama2 beroleh keberkatan-Nya..

Masih lagi bersiaran, selagi mampu..hehe..Muffin yang sangat lembut, moist & sedap..penuh rasa coklat sebab dalamnya letak choc.chips kan..lain kali kena kurangkan kandungan gula dalam adunan, mungkin sebab choc.chips tu sendiri dah manis. Layan jela menu petang semalam..hehe..terima kasih buat Puan Izahdaut yang kongsi hasil yang sungguh sedap & senang ni..


MUFFIN COKLAT COKLAT CHIPS YOGURT
Sumber : izahdaut
Copy : Kak Anymz

bahan2 :
  • 1 1/2 cawan tepung gandum
  • 1 sb membumbung serbuk koko
  • 3/4 sk baking powder
  • 1/4 sk soda bikarbonat
  • 1/2 sk garam
  • 1/2 cawan + 2 sb gula perang *lain kali perlu kurangkan..
  • 3/4 cawan coklat chip
  • 1 biji telur- dikocok sedikit
  • 1 cawan susu segar
Bahan B :
  • 1/4 cawan yogurt
  • 1/4 cawan minyak sayur
  • 1 sudu kecil essence vanilla
  • 1 sk cuka *optional- jika tidak menggunakan telur




Caranya:


1. Ayak tepung, serbuk koko, soda penaik dan garam ke mangkuk besar.
2. Kemudian masukkan gula perang dan coklat chip. Gaul semuanya sebati. Ketepikan.
3. Dalam mangkuk yang lain, sebatikan telur, susu segar, yogurt, minyak sayur dan essence vanilla.
4. Masukkan bahan basah ke dalam mangkuk tepung tadi.
5. Adunan sedikit cair.
6. Masukkan ke dalam muffin cup 3/4 penuh atau hampir penuh.
7. Bakar pada suhu 180 C selama 25 minit.

Selasa, 26 Julai 2011

Mini Muffin Yogurt Bercoklat

Bekal Adam & Akmal harini, lebih2 tu dapatle kunyah2 sikit..sikit je dapat rasa sebab Hannah dah pulun 5 biji yang saiz mini tu lepas angkat dari oven..tu pun siap mintak lagi, cepat2 sorok..hehe..Resepi ni ambik kat dapur Kak Anymz..hasil godekan mek Izah Daut si Tokey Muffin..dah ramai yang cuba yer..sedap & lembut, dalamnya letak inti coklat ganache lebihan buat kek haritu..siap meleleh keluar lagi intinya..


Saiz kecik2 ni saje letak dalam bekas acuan cheese tart *bilala nak try buat cheese tart nih*, ala-ala bentuk bahulu lak jadinya, dapat banyakla, yang cup muffin dapat 4 biji je..NOW..dah habis lepas Damia balik tadika tadi terus bagi dia makan..suka sangat kan bebudak ada unsur2 coklat dalamnya..


Meh tengok resepi mudah ni, saja nak habiskan stok barang2 dapo yang tak boleh nak telan time berpantang nanti..minta copy dari dapo kak Anymz ye kak..t.kasih..:))

MUFFIN YOGURT

Bahan-bahan : (menghasilkan 10 biji muffin)
  • 120 gm tepung
  • 70 gm gula kastor
  • 1 tsp baking soda
  • 1/4 tsp garam
  • 150 gm plain yoghurt @ yogurt berperisa
  • 1 biji telur
  • 50 gm minyak sayuran 
  • 1 tsp vanilla essence

Filling pilihan mengikut selera masing2:
coklat chip, kismis, oreo, filling coklat, blueberry, strawberry

Caranya:
1. Panaskan oven ke 180C

2. Campurkan sebati semua bahan kering dalam mangkuk besar. Ketepikan.

3. Sebatikan pula semua bahan basah kecuali filling.

4. Tuangkan bahan basah ke dalam bahan kering. Kacau perlahan-lahan. Masukkan coklat chip atau pilihan masing2. Kacau perlahan sekadar bahan bersatu. Jangan overbeat nanti muffin keras.

5. Ceduk ke dalam muffin cup 1/2 ke 3/4 penuh. Bakar selama 20-25 minit bergantung pada oven masing2.
 Nota: Jika mahu intikan muffin dengan filling kesukaan, cedukkan setengah adunan, masukkan filling dan tutup semula dengan adunan muffin 3/4 penuh cup. Muffin jenis ni , masa menggaulkan bahan2 tu pun, adunan dah menggebu sebab yogurt ngan soda tu bersatu. Jadi jangan terlebih gaul untuk mengekalkan kelembutan dan kegebuan muffin.

SELAMAT MENCUBA..^_^

BEST CHOC. MOIST CAKE

Assalamualaikum w.b.t

Bertemu lagi..:D..harap semuanya dalam keadaan sihat walafiat hendaknya..Semoga kita semua diberi kekuatan & kesihatan yang baik untuk menempuh Ramadhan yang akan menjelma tak lama lagi ni..Doakan Ana juga agar dapat menempuh saat2 bersalin dengan mudah & selamat, InsyaAllah.

Kali ni nak tempek aktiviti melenguhkan badan je. Buat tempahan konon2nya..bukan untuk jual pun, buat 2 biji kek ni, 1 biji bawa ke tempat kenduri kahwin & dijadikan sebagai salah 1 hantaran, 1 biji lagi makan sendiri..hehe..deco pon main hentam keromo jer..sebelum ni pernah buat untuk kek hari lahir anak buah, senang & ringkas bahan-bahan kek ni, hasilnya besar gak..1 adunan tanpa topping ganache & buttercream tu dah +/-1.5kg..dah siap bermake-up adala dlm 2.2 kg..sedap kek ni, sesuai sangat kalau untuk majlis hari jadi & hantaran..


Nak resepi untuk cuba..leh tengok yer..Dalam kek ni Ana potong 2 & lapiskan dengan coklat Ganache, kemudian sapu buttercream keseluruhan kek & tuang lagi coklat ganache..Yang sebelum ni buat ada kat SINI

BEST CHOC. MOIST CAKE
Sumber :By courtesy of Allrecipe.com & Kak Wattie


Bahan-bahan :(loyang 9 inci)

  • 1 cwn. marjerin/mentega
  • 1 3/4 cwn. gula castor
  • 3 biji telur
  • 2 1/2 cwn. tepung gandum
  • 6 sdb. serbuk koko
  • 1 1/2 sdt. baking soda
  • 1 1/2 cwn. susu segar
  • 1 1/2 sdt. esen vanila
  • 1 sdt. garam

Cara-cara :
1. Panaskan oven kepada suhu 175'C
2. Gris & alas loyang 9x13" *Ana gris & tabur dgn tepung.
3. Ayak tepung, baking soda, serbuk koko & garam.
4. Pukul mentega & gula hingga kembang & gebu.
5. Masukkan telur 1 per 1, diikuti dengan esen vanila.
6. Masukkan tepung bersama bahan ayak tadi berselang seli dengan susu segar, kacau biar sebati je, jangan lama sangat.
7. Tuang ke dalam loyang & bakar lebih kurang 40-45 minit @ hingga masak. Sejukkan sebelum dihias.



Buttercream 
(Kak Nor)
~ utk melepa/sapuan atas/keliling kek
  • 250gm butter
  • 75gm shortening
  • 125gm gula icing
  • 1 sudu kecil vanila
*Ayak gula icing 2 - 3 kali. Asingkan yg kasar jika ada.
*Pukul butter dan shortening hingga kembang dan masukkan gula icing sedikit demi sedikit.
*Pukul lg hingga betul2 kembang dan gebu.
*Masukkan vanila dan pukul lg hingga sebati.
*Boleh la digunakan utk mendeco.

*Kalau utk membentuk roses/swirl dll
gula boleh ditambah hingga sukatan menjadi 200gm atau lebih
lebih banyak gula digunakan lebih kental BC yg dihasilkan.

GANACHE 
  • 2 cwn non dairy whipping cream
  • 500g cooking chocolate*sagat halus
  • 1/8 cwn golden syrup
Dlm mangkuk kecil, didihkan whipping cream. 
Bila dah didih,padam api...dan masukkan cooking choc. kacau sebati. Tambahkan golden syrup. ketepikan & bolehlah diguna


**Tip2 dlm membuat Buttercream:
1. gula icing hendaklah diayak 2 - 3 kali utk mendapatkan gula yg betul2 halus supaya tekstur BC kita halus dan cantik
2. kaedah memukul/beat BC - jgn guna kelajuan tinggi, biarlah dlm kelajuan sederhana supaya BC kita kembang dgn elok dan sekata
3. utk mendapatkan BC yg lebih kental, tambahkan sukatan gula dlm adunan.
4. penggunaan shortening dlm adunan membuatkan BC kita lebih putih dr menggunakan butter secara keseluruhannya.
5. Suhu persekitaran boleh memberi kesan gak pd BC kita. Kalau cuaca panas sgt boleh menyebabkan BC kita mudah menjadi cair.

Jumaat, 22 Julai 2011

MUFFIN PISANG

Sesi mengemas peti ais, ternampak sesuatu yang mencurigakan, belek punya belek, rupanya PISANG!! Entah berapa hari dah suami belikan pisang ni, kalaule si dia tahu buah pisang yg dibelinya layu dalam esbox je sah2 kena dengar ceramah perdana..keekeekee..pisang tu nak letak atas meja pun rasanya budak2 dah tak kenal dah buah apa..hitam-hitam dah kulitnya..Alhamdulillah akhirnya dapat jugak di'mapin'kan untuk bekal budak2 tengahari tadi..isinya masih elok yer..masih belum ada 'makhluk lain' dok berumah dalamnya..hehe..dasat..macamana boleh terlupa kat pisang nih.

Maka keluarlah dari oven muffin pisang yang lembut & gebu, sibbaik dah salin resepi masa kak Naz tayang haritu, senang kan, terus godek2 keluar muffin yg sedang2 elok manisnya, nak buat pun guna whisk je, malas nak bawak keluar mixer. Dalam adunan tu ditambah choc.chips bagi meriah sikit budak-budak tengok..

Gebu betul muffin ni, terima kasih Ros berkongsi resepi..
MUFFIN PISANG
Sumber & copy : Izah, Mas, Kak Naz

Bahan :
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 1/3 cawan gula * izah guna 3/4 cawan..sama
  • 2 biji pisang yang ranum * izah letak 200gm..sama
  • 1\2 cawan minyak masak
  • 2 biji telur
  • 1\3 cawan  susu segar..guna susu cair + air sikit
  • 1 sudu kecil soda bikarbonat
  • 1 1/2 sudu kecil baking powder
  • beberapa titik esen vanila
  • beberapa ketul coklat dairy milk ( ros guna jenama meiji)Ana letak coklat chips

Cara membuatnya :
  1. Hancurkan pisang dengan menggunakan gelas dan letakkan 1/2 sudu kecil garam.
  2. Ayak tepung gandum bersama baking powder dan soda bikarbonat, kemudian pukul telur hingga berbuih baru masukkan gula, pukul lagi hingga kembang.
  3. Selepas itu, masukkan pisang dan kacau sebati, kemudian masukkan minyak, dan tepung sedikit demi sedikit, titik kan beberapa esen vanila, akhir sekali masukkan susu segar & choc.chips, masa ni jangan guna mixer ye, guna spatula atau senduk kayu je.
  4. Cedokkan adunan tadi didalam papercup muffin ( isikan 3/4 papercup) dan letakkan coklat di tengahnya, bakar pada suhu 170darjah selama 18 ke 20 minit, *izah bakar 25minit, sejukkan atas redai dan tabur sedikit dengan sugar powder. *Ana tabur choc.chips sikit atasnya & bakar. Sedia untuk dihidangkan. Selamat Mencuba.

Khamis, 21 Julai 2011

BUN MAYONIS PANDAN SEKAYA

Semalam nampak NIEZA buat roti pandan guna doh Roti Mayonis ni, terus teringin jugak nak buat, maklumle, dah banyak hari tak meroti..sian kat tepung tuh..hehe..Kali ni buat bentuk fingers bun & sebahagian lagi bulat2kan & isi inti sekaya..yang bulat2 tu terlupa nak set api bawah dulu, tengok2 dah garing kat atas..hehe


Guna resepi dari ROTI MAYONIS YANI, boleh pelbagaikan, ada yang dah buat donat macam MAS@Duniaku tu..nak buat ala-ala pizza pun boleh, doh yang senang & simple je..cuma kali ni Ana tambah beberapa titik perasa pandan & pewarna hijau dalam adunan tu, uli jela cik BM sampai siap & bentukkan. Dah naik doh tu paipkan sekaya atasnya & tabur sikit kelapa kering kalau suka, kalau Nieza letak bluebery filling, okla nak letak apa pun, kita yang nak makan kan..hehe..


Resepinya macam biasala..kita tengok lagi sekali yer.

ROTI MAYONIS

Sumber ; Yani@Deco Choco

Bahan-bahan:
  • 300g tepung roti
  • 110g air
  • 50g water roux
  • 50g mayonis
  • 45g gula
  • 45g marjerin/butter
  • 1 sudu kecil yis
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 2 sudu besar susu tepung *tak letak
  • perasa pandan & pewarna hijau * saje tambah 
  • Sekaya / apa2 inti kegemaran
Cara-cara:-

  1. Masuk semua bahan-bahan ke dalam breadmaker kecuali sekaya. Pilih setting doh dan ON.
  2. Keluarkan doh... tumbuk2 utk keluarkan angin.
  3. Bahagikan doh kepada bentuk-bentuk kecik 
  4. Biar naik 2 kali ganda, spray sikit air kat atas doh(tak buat pon takpe) kemudian bolehla dipaipkan sekaya atas doh & tabur sedikit kelapa kering sebelum dibakar
  5. Bakar dgn suhu 180 degree selama 12-15 minit 
Semalam masa nak buat roti ni Ana cuma buat water roux ngam2 je utk 1 adunan roti ni iaitu : 

1 sdb tepung + 5 sdb air, masakkan dgn api perlahan hingga pekat & boleh guna kesemuanya..sorriiii..edited!!

SELAMAT MENCUBA..

MARBLE CHEESE BROWNIES

Edisi tertunggak..hehe..tah bila buat ni, kurang gemar sikit nak makan kek sekarang ni tapi sebab nak try, buat jela..bkn sikit, 1 adunan tu..punyala tamak..syukur anak-anak suka lak makan, diulang2 makan kek ni bila balik sekolah..takle membazir kan..ni pun ada lagi sikit dalam peti ais, mintak2 sebelum hujung minggu ni habislah, boleh cuba benda lain lak..hihi..

Tapi kejadian kek ni takle cun sangat, yang pasti adunan cheese tu anak-anak suka, siap nak ambik lapisan cheese saje pun ya..masa tuang adunan coklat, Ana lupa nak simpan sikit untuk marble atas adunan cheese kemudian nanti, bila dah bakar baru teringat, nak tak nak tabur choc.chips je nak bagi meriah sikit, sedap jugak, rasa choc.chips tu bila gigit kek..

 Belum sejuk betul dah potong..hehe..nampak macam kasut tumit tinggi ek?

MARBLE CHEESE BROWNIES
resepi: kak meen (c& p fr fp akk rinn)

Sumber : shimafp 
Marble Cheese Brownies by AnnaQawina


Bahan-bahan Brownies :

  • 250g butter
  • 1 cwn serbuk koko
  • 3 biji telur gred B
  • 1 1/2 cwn gula castor (i buh 1 1/4 cwn sahaja)
  • 1/2 cwn susu cair
  • 1 1/2 cwn tepung gandum *Ayak dgn BP & SB
  • 1 tsp baking powder
  • 1 tsp soda bikarbonate
  • 1 tsp esen vanilla

Cara-cara:
1. Cairkan butter. Masukkan serbuk koko dan kacau rata.
2. Handwhisk gula dan telur. Masukkan ke dalam adunan butter+koko. Kacau sebati. 


3. Masukkan susu cair dan kacau sebati.
4. Masukkan tepung+BP+SB sedikit demi sedikit sambil dikacau hingga sebati. Akhir sekali, masukkan esen vanilla dan kacau rata.

5. Panaskan oven pada suhu 175 darj cel. Alas loyang 10" x 10" dgn grease proof paper. Biar kertas berjuntai pada dua belah yang bertentangan supaya mudah mengeluarkan brownies. *Ana alas dgn alum.foil je macam ni :
6. Tuang adunan brownies ke dalam loyang dan ratakan. Tinggalkan sedikit untuk membuat marble di atas lapisan cheese nanti. 
7. Bakar selama 20min menggunakan api atas dan bawah. (i bakar sampai permukaan atas brownis 'firm' anggaran 3/4 masak lebih drp 20min)

Bahan-bahan lapisan cheese:
  • 250g cream cheese
  • 1 cwn gula castor (i bubuh 3/4 cwn shaja)
  • 1 biji telur gred B

Cara-cara:
1. Pukul cream cheese hingga gebu.
2. Masukkan gula dan pukul lagi hingga sebati.
3. Masukkan telur dan pukul lagi hingga sebati.



*Selepas 20min keluarkan brownies dari oven. Tuangkan adunan cheese dan ratakan. Paipkan baki adunan brownies ke atas lapisan cheese dan lorekkan corak ikut citarasa. Masukkan semula ke dlm oven dan bakar lagi selama 15min atau sehingga cheese masak. Biarkan sejuk sebelum dipotong. 

SELAMAT MENCUBA..

Rabu, 20 Julai 2011

SERAWA PULUT DURIAN

 Assalamualaikum

Musim durian sekarang kan..sana sini tayang menu durian, sampai hamba jadi terliur nak makan durian, maka berpesanlah hamba kepada kekanda hamba supaya mencari membeli beberapa biji buah durian yang sedap-sedap adanya..maka sekonyong-konyong waktu senjakala, pulanglah sang kekanda ku itu dengan memikul membawa beberapa biji buah durian, cepat-cepat dikopek buah berduri itu, maka dimakanlah oleh si dia..eh..si dia yang makan habis sebiji semalam, hamba yang terrringin tak sentuh pun..hakhak..ni sape yang mengidam tak taulah hamba....


Ok..berbalik kepada tajuk di atas..macam surat rasmi lak..ingat nak buat bubur pulut hitam berdoyan yang cik adik dari PD tu bagi, tapi hamba terlupa lak nak rendam dulu, maka bertukarlah menu harini..esok-esoklah bubur pulut hitam & durian tu yer, tupun kalau rasa nak buat & makan..makan nak je, buat tu yang lambat sikit..Alkisahnya, Ana tak reti sangat le bab2 pulut mulut nih, jadi sekodeng ajo dari dapur CMG yang femes seantero tuh..maka taarrraaa...haa..meh makan nih..oppss..ada lagi, kita nak makan dengan roti jala jugak tau, tapi belum ada dpn mata itu roti jala,nak tayang takleh lagi, maka tayangan harini setakat ini sahaja..heheh..

Pulut Serawa Durian by AnnaQawina

Resepi ni Ana letak separuh dari resepi CMG, nak tgk rsp asal klik link Dapur Tanpa Sempadan tu yer..tq CMG.

BAHAN KUAH SERAWA :
 
1 biji durian saiz kecil, keluarkan isinya
350 ml santan
250 ml air
1/2 ketul gula melaka, hiris halus*
1/4 cawan gula pasir*
1 helai daun pandan, disimpul*
1 cawan air*(*disatukan, masak dengan api kecil hingga gula larut, tapis dan ketepikan)
1 helai daun pandan, disimpul
1/2 camca besar tepung gandum*
1 1/2 camca besar air*(*dikacau rata2)
Secubit garam
Gula, jika perlu




 

BAHAN PULUT :-)
250 g pulut, cuci dan rendam 30 minit, toskan
175 ml santan cair
1/4 camca teh garam
1/4 camca teh minyak masak
1 helai daun pandan, disimpul

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK PULUT :- Panaskan kukusan. Pulut tadi diletak dalam loyang, masukkan daun pandan, santan, garam dan minyak masak. Gaul rata dan kukus dengan api besar selama 20 minit. Kareh pulut tadi dan sambung kukus 10 minit lagi hingga betul2 tanak.
  2. UNTUK KUAH SERAWA :- Dalam periuk, satukan santan, gula merah, durian dan jerang atas api hingga mendidih, guna api perlahan. Masukkan secubit garam untuk bagi rasa lemak. Biar mendidih perlahan, rasa dan jika kurang manis tambah sedikit lagi gula. Tuang bancuhan tepung gandum dan masak 2 - 3 minit lagi hingga kuah pekat. Matikan api.
  3. UNTUK PULUT SERAWA :- Senduk pulut secukupnya ke dalam bekas sesuai, tuang kuah ikut banyak mana yang anda inginkan, boleh dimakan. Kuah ini juga sesuai dimakan bersama roti, lempeng dan juga serabai...
 Haa..ada lagi mek nih..ingat dok kat spital dah..*itu yang korang terpk kan..kan? heee..Alhamdulillah ada kat rumah lagi ni..belum masanya kan..

Selasa, 19 Julai 2011

Pengat Keledek & Sagu..menu minum petang ni..

Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah masih berkesempatan bersiaran, sekadar menempek apa-apa yang patut..hehe..terima kasih buat yang masih sudi berkunjung & bertanya khabar..Alhamdulillah, Ana sihat walafiat, masih menunggu hari untuk bersalin,harap-harap dapat menempuhi detik-detik yang berlalu ni dengan penuh makna..InsyaAllah..


Ini baru je siap masak tengahari tadi, tengah sejukkan, anak-anak suka makan sejuk-sejuk, sedang-sedang elokla diaorang balik sekolah senja nanti boleh makan kan..letak pulak dalam peti ais, kalau kat kampung, mak Ana suka masukkan ais ketul dalam pengat bila nak makan, nyamannya..huhu..Nak buat senang je kan? Saje nak bagi semak blog list korang..haha..Jadi mari sama-sama kita nikmatinya..sila..sila..hehe..Sekian..

...^_^...

Sabtu, 16 Julai 2011

SOTONG GORENG BEREMPAH CAJUN

Assalamualaikum w.b.t.
Mohon maaf kepada yang masih sudi berkeliaran kat sini, walau tuan rumah buat tak endah..huhu..harap-harap teman-teman yang berkunjung tak jemu yer..akhir-akhir ni, Ana dah makin kurang masak, kadang2 masak nasi je, lauk beli, adakalanya semua beli..hehe..bahan-bahan basah dalam peti ais pun jarang bertambah, buat & makan apa yang ada & apa yang terdaya buat jela..cemburu jugak tengok ramai yang asyik masak je & cuba resepi baru..harap-harap Ana tak ketinggalan le lepas ni..

Adaptasi dari menu sebelum ni, Ayam Goreng Berempah Cajun. Nak habiskan beberapa ekor sotong dalam peti ais. Alhamdulillah, dah selamat di makan....

Bahan:
  • beberapa ekor sotong ~ cuci dan toskan
  • 3 ulas bawang putih ~ ditumbuk
  • 1 sudu besar cajun
  • 1 sudu besar serbuk cili kasar
  • 1 sudu kecil serbuk kunyit
  • 1 sudu teh madu
  • 1 sudu besar jus limau nipis *Ana guna jus lemon
  • 1 sudu besar air
  • garam secukup rasa
  • sedikit hlia *Ana tambah
  • minyak

Cara:
  • Campurkan kesemua bahan kecuali sotong dan minyak dan gaul hingga sebati.
  • Lumurkan pada sotong dan perap sekurangnya 1/2 jam
  • Panaskan minyak dan goreng sotong hingga masak.
  • Hidangkan panas2.

Khamis, 14 Julai 2011

AWARD Dari HaSue, Maha Hawa & K.Wattie

AWARD DARI HASUE, MAMA HAWA, KAK WATTIE


Hmmm..banyak hari dah dapat award & tag, mula2 dari HaSue..siap kena naik pentas ambik award, tema biru lak, mana ada baju biru? Nak tak nak kena celup baju sekolah zaman dulu2 yang warna putih tu dengan nila, rendam 4/5 hari, okla, nampak gak kebiru-biruan..hahahaaa.., lepas tu terus ambik tiket pergi Singapura, jauh gak kan, takkan nak jalan kaki ayam je..sian ayam tuh..so, kita naik kapal torbang angkut award dari Mama Hawa lak...terus suruh pakcik yang bawak kapal torbang tu pusing balik pergi Penang lak, umah Kak Wattie, ambil award & sempatla makan karipap pusing yang mengancam sungguh tu...hehe..pastu balik rumah tido jap..bape hari tdo daaa...baru harini gantung award kat rumah sendiri..penat tau..

Dah dapat award kena buat kerja sekolah lak..tu yang lama sangat perap tu..kalau perap ayam goreng berempah cajun best jugak kan..hehe..ok..meh kita tengok apa yang saya merapu meraban kat sini..hantam jela..

7 Perkara tentang saya yang rasanya anda tak tahu..yang dah tahu dok tepi-tepi la..

  • Yang nyata saya seorang perempuan, isteri kpd seorang pakwe ensem *wajib puji laki sendiri weh..*, ibu kpd 4 orang zuriat & bakal bertambah tak lama lagi..sururumah sepenuh masa dengan bayaran gaji maksimum..ganjaran yang tiada ternilai kat dunia ni..iaitu PAHALA..(^_^)
  •  
  • Sedang hamil 36 minggu..huuu..tengah tunggu hari ni wei..korang doakan yer selamat semuanya...dap dip dup...berdebor jugak walau bukan kali pertama..hehe..tapi siyes cakap, sampai saat n3 ni keluar, 1 helai pakaian baby pon saya belum kemas untuk persediaan bersalin..aarrghhh!!
  •  
  • Asal negeri Kelantan yang indah & permai..bagi sayala..oh ya..tahun ni giliran kami beraya kat Kelantan..:P, tema baju raya tahun ni rasanya kalau bukan hijau, ungu kot..belum decide lagi..nak bgtahu gak ker..hikhik
  •  
  • Saya suka masak kuih muih & makanan lain selain lauk pauk..bab lauk kurang sikit keterujaan tu..nape yer? Pastu saya makan sikit je..kata orang ambik rasa..korang agak-agak la sendiri..hehe
  •  
  • Saya ni garang sikit..tak banyak pun, tapi memang garangla..*macamana tuh?
  •  
  • Dalam hati saya..teringin sangat nak jumpa kawan2 blogger yang mesra amat ni, walau tak pernah jumpa secara nyata, tapi rasa dah macam rapat je kan, harap dapat penuhi impian itu 1 hari nanti..(kira i wish le nih..)
  •  
  • Saya tak cantik macam orang2 yang cantik tu, tapi manis tu adoo..tak cayer? tanya laki i yer...Sila muntah jauh2 yer..hakhak
  •  
  • nak lagi? dahla, yang 7 tu pun merapu jek..hehe
Rasanya kena tag kepada 5 orang bloggers kan..sape yng belum kena tag sila angkat tangan jap..haa..rasanya dah ada yang angkat tangan nih...sape? Sila cek nama yer..






Sila buat kerja sekolah yer..hehe.. boleh kita kenal lebih rapat lagi kan....jangan marah..nanti kena jual!!

Selasa, 12 Julai 2011

Black Beauty Chocolate Cake

Tarrraaa..masih berlari2 anak kejar masa menaip kat blog ni..hehe...tergoda tengok anak bujang Kak Yatie potong kek masa besday dia beberapa hari (minggu) lalu, terasa nak buat lak, sekali tengok bahan & cara kemain senang, tapi belek punya belek, telur yang adoo cuma 2 biji, hantam sajala mak labu..dah siap..makaiihh...sedapnya, lembut & moist macam kek kukus, besar amat kejadian kek ni, jadi bagi yang family tak besar mana elokla buat separuh adunan, guna telur kecik2 2 biji pun dah ok, kalau telur besar (saiz A+) tu guna sebijik pun dah cukup utk separuh adunan tu..

Bab topping pulak nih..betul kata Kak Yatie..sedap & cantik macam letak jely pulak, cuma perlukan kesabaran aje nak menggodeknya atas dapo..maklumle, nak bagi pekat elok taknak berketul, kena kacau sentiasa yer *tak kacau selalu gak, sbb sambil2 goreng ikan buat topping ni..* hehe..cakap tak serupa bikin!!kalau nak buat topping tu buat separuh pun dah cukup, banyak lagi berbaki topping tu, boleh kalau nak buat layer ke apa..


Nak tengok kejadian kek yang cantik tu sila ke dapur kak Yatie yer..kita punya ni sememeh je, tak sabo nk makan..oppsss...lupa nak bgtau..ni dah seminggu lebih *ke nak masuk 2 mggu dah kot* buat kek ni ..hahaha...

BLACK BEAUTY CHOCOLATE CAKE

Bahan A
  • 2 cwn tepung gandum/superfine
  • ¾ cwn serbuk koko
  • 2 sudu kecil soda bikarbonat
  • 2 sudu kecil b.powder
Bahan B
  • 2 cwn gula castor
  • 1 cwn susu cair
  • 1 cwn myk masak @ butter dicairkan
  • 1 cwn air panas suam
  • 1 sudu besar coklat emulco
  • 3 biji telur *Ana guna 2 biji telur saiz A
Cara-Cara
  1. Ayak Bhn A, ketepikan
  2. Campur semua Bhn B dan kacau sebati (guna whisker aje)
  3. Masukkan Bhn A ke dlm bahan B dan gaul rata
  4. Bakar 50’-1 jam, suhu 150C, api atas bawah atau sehingga masak.
  5. Guna loyang 8x8
Topping mudah tapi sedap
  • 1/2 cwn serbuk koko
  • 1 cwn gula
  • 2 1/2 cwn air (K.Yatie guna susu cair/Ana guna air separuh & susu separuh)
  • 1/2 cwn tpg jagung
  • 2 sudu besar majerin/ butter
Cara- Cara
  1. Masuk semua bhn dlm bekas dan masakkan atas dapur dngan menggunakan api kecil, sentiasa dikacau. Bila dah siap, sejukkan sebentar dan sapu terus disekeliling kek. Hias ikut kreativiti masing2.

AYAM KASHMIR

 (*________*) 
Senyum..tak sempat berkata-kata...


AYAM KASHMIR
Sumber : DayangJack , Kak Nor@Secubit Garam & Mas@Duniaku 
Copy : Izah 
 
bahan-bahan :
1/2 kg ayam (dipotong ikut suka dan digoreng 1/2 masak jika suka)

bahan A :

  • 6 biji bawang merah (dihiris)
  • 1/2 labu bawang besar (dihiris)
  • 3 bawang putih (dihiris)
  • 1 inci halia (dihiris)
  • 1 batang serai (diketuk)
  • rempah 4 sekawan
  • sedikit daun kari
sedap dimakan dgn nasi panas, kuahnya juga sedap cicah roti

bahan B :
  • 3 sb puri tomato
  • 1 sb serbuk cili
  • 2 sb rempah beriyani
  • 2 sb rempah kari daging
  • 4 biji tomato (dipotong kecil)
  • garam dan gula secukup rasa
  • minyak masak secukupnya
  • 2 biji ubi kentang (dipotong)
Cara-cara :
  • Panaskan minyak dan tumis semua bahan A hingga terbit bau.
  • Satukan serbuk rempah, puri tomato dan serbuk cili di dlm mangkuk dan bancuhkan dengan sedikit air. 
  • Kemudian masukkan ke dalam bahan A tadi dan tumis lagi hingga pecah minyak.
  • Masukkan ayam, ubi kentang dan air secukupnya. Gaulkan. Biarkan ia masak.
  • Masukkan tomato, garam dan gula secukupnya.Hidangkan setelah masak.

Jumaat, 8 Julai 2011

Angel Hair Goreng Pedas Berempah

Assalamualaikum..
Lewat masuk dapur maya, tapi kat dapur realiti dah berkecah pun..hehe..kesibukan menguruskan anak-anak & macam2 benda dalam rumah, sambil2 rehatkan diri, komputer pun tak ON, bimbang pulak terlepas entry2 kawan2 yang harus dilihat..kepada yang sudi menyinggah jutaan terima kasih diucapkan walau tuan rumah dah agak suam2 kuku nak meng'online'kan diri. Nak duduk lama-lama tak selesa, jadi kepada yang berkunjung amat2lah dihargai. 

Salam Jumaat yang penuh berkat, harini masak biasa2 je, cerita2 pun biasa je, takde yang luar biasanya..hihi, cuma nak kongsikan perihal makan malam semalam je, tetiba teringin nak makan selain nasi, dah hari2 telan nasi, sesekali tukar menu seronok gak kan, nak masak pun simple je. Angel hair ni dah dkt 2 minggu beli, teringin jugak bila tengok Kak Nor, Mas, Zalienda asyik kata sedap je...kita pun nak gak cuba..tapi tersilap pulak, kita rasa nak makan, tapi terlupa ada budak2 kecik yang nak makan juga, terpedas lah al-kisahnya ni..kesian anak-anak yang makan, sambil bersulam air..hehe..

Angel hair Goreng Pedas Berempah

Bahan:
                                   Cajun (imej dari google)
  • 200 gm angel hair
  • 150gm daging kisar
  • 3 ulas bawang putih ~ diketuk dan dicincang
  • 1 labu bawang besar *
  • 1 biji tomato (besar) * (*dipotong dadu)
  • 1/3 biji capsicum merah *
  • 1/3 biji capsicum hijau * (* dipotong panjang)
  • 1/2 batang lobak merah ~ disagat kasar
  • 1/2 sudu besar serbuk lada hitam
  • 1 sudu besar serbuk cili kasar ~ kurangkan jika tak nak pedas sgt 
  • 1/2 sudu besar cajun
  • 2 sudu besar sos cili
  • 1 1/2 cawan air rebusan makaroni
  • 1 biji telur ~ dipukul sedikit
  • garam
  • sedikit gula
  • daun sup ~ dihiris
  • minyak
Angel Hair (imej dari google)
 Cara:
  • Rebus angel hair sehingga lembut dan toskan. (Asingkan 1 1/2 cawan air rebusan)
  • Panaskan minyak dan tumis bawang merah dan bawang putih hingga wangi.
  • Masukkan daging kisar dan masak hingga bertukar warna putih.
  • Masukkan tomato, carrot, capsicum merah dan hijau dan goreng seketika.
  • Masukkan pula serbuk lada hitam, serbuk cili kasar, cajun, sos cili, garam dan sedikit gula jika suka.
  • Masak hingga tumisan berbau wangi dan alihkan bahan2 ketepi kuali dan masukkan telur.
  • Biarkan telur masak sedikit lepas tu kacau hingga menjadi seperti scramble egg.
  • Masukkan angel hair dan juga air rebusan tadi (tujuan dimasukkan air adalah utk menghasilkan masakan yg sedikit basah dan tidak terlalu kering.. boleh skip jika lebih suka pasta yg kering)
  • Kacau goreng lagi sekejap dan bolehlah dihidangkan dlm pinggan.
  • Taburkan daun saderi sebelum dihidangkan.

Khamis, 7 Julai 2011

Ayam Goreng Berempah Cajun

Menu ringkas petang semalam..diperap tah berapa lama..hehe..sedap rasa rempah tu..Jom cuba..kena ada cajun la ek..Resepi dari dapur Kak Nor yang femes dengan cajun tuh..


AYAM GORENG BEREMPAH CAJUN

Bahan:
  • 1/2 ekor ayam ~ potong kecil dan toskan
  • 3 ulas bawang putih ~ ditumbuk
  • 1 sudu besar cajun
  • 1 sudu besar serbuk cili kasar
  • 1 sudu kecil serbuk kunyit
  • 1 sudu teh madu
  • 1 sudu besar jus limau nipis *Ana guna jus lemon
  • 1 sudu besar air
  • garam
  • minyak

Cara:
  • Campurkan kesemua bahan kecuali ayam dan minyak dan gaul hingga sebati.
  • Lumurkan pada ayam dan perap sekurangnya 1/2 jam
  • Panaskan minyak dan goreng ayam hingga masak.
  • Hidangkan panas2.
SELAMAT MENCUBA...sedap ni tau..

**maaf..tak sempat meng'online'kan diri lama2 dpn komputer..t.kasih singgah & komen, akan dibalas nanti InsyaAllah**