Khamis, 30 September 2010

SAMBAL LEBUR namanya...

Assalamualaikum....bersiaran sebelum lelap mata..heheh...taknak ngomong lebih-lebih, kita tgk jela...biasa je wat sambal cenggini, tak tau lak ada nama "Lebur" tu..haha...Ana dah buat siang tadi, dah abes jadi buat lagi ptg ni utk makan malam...korang nak resepi g terbang ke Jepun nun lah yea..hahahaa..
layaaaannn...


Tadi ternampak kat rumah Hana tu...memang senang nak membikinnya...Anak-anak Ana memang suka sambal camni, siap bawak bekal pergi sekolah lagi...tu yang tergolek-golek sebelah tu apa??? Petai jeruk daaa...sapa suka angkat tangan??? hihi...Ana kurang suka sikit, kalau makan pun bila terdesak je...Lauk selain tu untuk makan malam ni cuma ayam goreng je, Cik Abe pun siap pesan tadi takyah masak lebih-lebih, takut tak habis...lagipun Ana tak suka makan lauk semalaman nih..huhu..

Okey kawan-kawan...jumpa lagi esok jika dipanjangkan usia..InsyaAllah

POPIA NESTUM

Assalamualaikum w.b.t....apa menu minum petang kawan-kawan yek? Kat sini hujan & mendung sepanjang hari, mata pun asyik kuyu je...huhu...pekena jemput-jemput pisang & kopi O panas sodap nih...jap lg nak g ngendeng le kat dapo sape2 yang buat jemput-jemput tu, ada tak? Hehehe...kat dapo Ana takde jemput-jemput cuma ada benda nih jer...krup..krap..krup..krap...tak sedar dah nak abes rupanya, baru teringat nak masukkan kat sini..hihi..


Nampak ke nestum tu? Tak nampak le, sebab boh sikit jer, yang jelas lagi terang gula tu je..tergolek-golek mak aiih..kasar2 la plak..hihi...nak cepat jer....yang nyata lagi bersuluh ialah rasanya yg sedap...Resepinya Ana copy dari rumah Izah, cuma Izah buat letak horlicks..Ana takde benda alah tu..boh nestum jerla...Kat dapo Mas pon banyak nih, siap bersira lagi...apa2 hal pon meh kita layaaannnn resepinya yang teramat mudah ni...

Bahan-bahan :
  • 2 bungkus popia
  • 1/2 cawan nestum*
  • 1/2 cawan gula pasir*
  • 1/3 cawan horlicks*Ana tak letak
  • 2 sudu makan tepung gandum+sedikit air,jadi paste)-untuk melekat popia
  • minyak secukupnya(dlm 3 cawan) untuk menggoreng
Cara:
  1. Pisahkan kulit popia satu persatu
  2. Gulungkan dan 'gam'kan hujungnya dengan paste tepung.
  3. Setelah semua selesai digulung,gunting dalam 1 inci
  4. Goreng sehingga bertukar warna kekuningan,angkat dan toskan
  5. Kisar bersama bahan2 * menggunakan pengisar bahan kering
  6. Gaul bersama bahan 4 bersama bahan kisar semasa masih suam.
  7. Sejukkan sepenuhnya sebelum disimpan di dalam balang dan boleh dinikmati bila2 masa..
 
Resepi asalnya umah Mek Sue

    Rabu, 29 September 2010

    PISANG..PISANG...PISANG lagiiii

    Assalamualaikum....sihat semua? Ana & baby Hannah kurang sihat ler ini hari..mungkin sebab cuaca tak berapa elok akhir2 nih, Hannah lak mungkin sebab nak kurangkan berat badan kot, nak jalan..huhu..dah staun 2 bulan masih  dok setapak je terus tumbang..heheh...

    "Asyik-asyik pisang..asyik-asyik pisang"..huhu..itulah ungkapan orang yang tak suka kek pisang nie..Akmal dia suka kek yang ada coklat jer..nak buat camner dah pisang tu bertukar warna kehitaman dah, takde sape yang nak makan, nak letak atas meja hidangan pun rasanya dah tak sesuai...haha...memang tak sesuai sebab dah lembik2 dah...eeeeeeiiii....malu i...

    nampak badam tuh?? sedap wei kunyah badam...aha..

    Resepinya Ana guna resepi sebelum ni, tengok sini ,guna bahan-bahan yang sama tapi diadun dengan kaedah asal tuan punya resepi tuh..all in 1 pastu mix jer sampai kembang...hasilnyaa....woowww!!! ...maaf ye Izah & Hana..lain kali leh try buat ikut kaedah asal tu, cantik hasilnya & gebu takyah cakap ler korang sendiri pun tau kan?? (pada pendapat Ana lah yea..)..mana tahu kan....besar kek nih..sebab Ana buat 2 adunan sekaligus..maka selamatlah pisang-pisang tu daripada ditongsampahkan....

    Sebab Ana all in 1 je nak tau nape??? Sebab baby ni asyik merengek je...nak tak nak Ana buat gitulah, dalam hati doa je mintak-mintak jadi elok...hasilnya Alhamdulillah....hihi...okes kawan-kawan..kena out dulu, nak masak tuk Adam lak nak g sekolah nanti....Wassalam

    Selasa, 28 September 2010

    Cencaru Sambal & Jantung Masak Lemak

    Fuuuhhh...lega dah siap masak..boleh goyang-goyang kaki je petang2 ni sambil tunggu kek pisang siap...biasa masa ni belum apa-apa lagipun...hihi...saje terrajin sikit...pasni nak out ler, nak layan Hannah jer...sebelum melabuhkan tirai blog untuk hari ini..Ana tayangkan ajer menu ringkas yang semua orang tahu buat nih...makan ngan nasi panas2 memang sedap tambah2 ada lak petai jeruk tuh pasti teeerrrangkat Cik Abe Ana nanti..haha..ada yang marah nanti dengar pasal petai nih...

    iniler rupa cencaru sumbat sambal kiter...hensem tak??

    Ini pulak masak lemak jantung pisang abu...

    Masak lemak jantung pisang..bukan jantung orang yer...
    Cara buatnya :
    Jantung pisang dicelur...dibelah/potong ikut suka

    Bahan Blend : 
    • Bawang besar
    • Ikan bilis
    • Cili merah
    Bahan lain :
    • Santan
    • Ikan bilis
    • Daun kunyit..jika suka

    1. Masukkan bahan yang diblend tadi ke dalam periuk bersama sebahagian lagi ikan bilis & santan.
    2. Biar sehingga santan mendidih, sentiasa kacau supaya tidak berketul..
    3. Dah mendidih masukkan jantung pisang yang dah siap dipotong tadi, tambah garam & gula secukup rasa
    Okey kawan-kawan...salam mesra buat semua & jumpa lagi esok...InsyaAllah

    Isnin, 27 September 2010

    KEK COKLAT KUKUS

    Wah...minggu ni asyik nampak kawan2 mengekek je kan...sekut2 semua dah tak rancak sangatla dah pertengahan Syawal ni.. makan apa yang ada jela..buat kek lagi mudah tambah-tambah lagi kalau ada yang nak datang tetiba ni..Kali ni Ana buat kek coklat kukus resepi aych07 dari myResipi tu, sebelum ni dah buat masa kat kampung tapi takdan nak snap gambar dah habis dikerjakan..maklum..ramai..huhu..

    ~@_@~....berpinar bijik mata nak tunggu petang...
    Nak buat senang & bahan-bahan pun ringkas je, sedap tu bergantung pada lidah masing-masing la kan, bagi Ana & anak branak Ana memang mengancam, nak-nak ada topping lak...anak-anak dah tak sabar tapi kena tunggu ayahnya balik dulu baru leh potog..heheh..mendera perasaan diaorang nih...

    buah ceri tu anak daro den yang paksa letak...huhu
     Sumber : aych07

    Bahan-bahan:

    bahan A

    • 11/2 cwn gula pasir
    • 1 cwn minyak masak
    • 11/2 cwn susu cair
    • 3 biji telor
    • 1 s/k esen vanila
     Bahan B
    • 1 cwn serbuk koko
    • 11/2 cwn tepung gandum
    • 1 s/k soda bikarbonat
    • 1 s/k baking powder
    • 1 cwn air panas baru mendidih

    Topping : Ana tambah sendiri..Ini Ana buat ikut agakan sendiri...

    Coklat masakan + Susu cair dimasak double boil, tutup api & masukkan 1 sudu butter, kacau2 & tuang atas kek..agak2 dah likat & boleh tuangla..

    Cara-cara

    1. Ayak semua bahan B, blander bahan A sehingga sebati.
    2. Campurkan bahan A dan B, kacau sehingga sebati, masukkan air panas yang baru mendidih kemudian kacau lagi dan akhir sekali kukus selama 1 jam 
    3. Boleh letak topping yang disukai....nyum..nyum...
    NOTES: SENANG & SEDAP...cubalah..

    KEK PISANG II

    Selamat pagi....uuu..2 hari tak bersiaran nih, sibuk memnuhi undangan makan-makan @ dengan kata lain jalan-jalan cari makan le, dapo pun tak berasap dah...N3 ni patutnya pagi Sabtu dah kluar tapi sebab sibuk kemain tak sempat gak nak masukkan...KEK PISANG lagi sebab ada pisang, tak maule wat cekodok, nanti takde sape nak makan, Ana cuba buat kek guna resepi yang dicilok dari umah Izah & katanya ambik nun dari Jepun...sapekah ituw?? hahaha....cek kat bawah ek....


    Hasilnya sungguh memuaskan, memang tak muak makan & tak berminyak, Cik Abe oder lagi & memamg kena buat sebab nak prabihkan pisang tu..

    Resepinya Ana copy dari Izah ye....10Q Izah & Hana
    Sumber : Sofinar MyResepi
     
    Bahan-bahan
    • 150g pisang emas - dilecek - hana lebihkan 40g utk lebih rasa pisang-Izah ikut kak hana..Ana pon ikut gak..haha
    • 180g tpg gandum- hana campur ngan tpg mixpancake (tpg gandum 90g, tpg mixpancake 100g)-letak tepung gandum je
    • 180g gula halus - klu nk kek kaler keperangan gune gula perang
    • 3 biji telor
    • 120ml minyak masak
    • 1 sudu teh ovelate
    • 1 sudu teh soda bikabonat
    • 1 sudu teh baking powder
    • secubit garam
    • hana tambah susu segar 2 sudu besar dan badam flakes-Izah ikut kak hana kecuali badam..Ana boh badam tu...

    Cara-cara
    • campur semua bahan di atas dan putar dengan mixer hingga sebati dan adunan nampak putih
    • masukkan kedalam loyang yang digris dengan minyak masak, bakar 180 darjah selama 40 - 50 minit
    • pastikan adunan separuh loyang kerana kek biasanya naik sekali ganda.
     
    NOTE: Hana blend pisang+susu dan sedikit gula. baki gula, ovelet dan telur pukul hingga gebu. kemudian masukkan pisang blend td dan juga minyak. pehtu baru masukkan tepung+ b.powder + soda bicarbonat yang telah di ayak. pehtu bakar.... sonang jaa...-cara-cara saya ikut kak hana..Ana pun ikut gitu gak..kuikui...



    Jumaat, 24 September 2010

    CORNFLAKES MILO

    Salam ukhwah buat semua..menjelang hari minggu ni siap sediala untuk menghadiri undangan rumah terbuka & bersedia jugakla untuk menerima kedatangan tetamu, yg tak tahan tu takutnya tetamu sampai tanpa di sangka2, mau datang malam2 nak masak pun dah semput masa, jadi kena sedia apa2 yang patutla kan, macam kuih2 & biskut tu...kurang2nya ada benda nak dihidangkan. Sekarang ni Ana baru sudah membuat 3 jenis biskut, kira penuhkan balikla balang2 yang dah kosong tu, yang dah siap ni ada choc.chips cookies, cuppucino slices & cornflakes milo ni, dah lama nampak orang dok kalut membuatnya, Ana je yg buat2 tak nampak, hahaaaa...kira dah tertinggal ketapi ler nih...


    Haritu nampak kat umah Mas..kat dapo Izah pun ada...haa sape2 lg yg pernah buat tu tulun bgtau yea...nanti Ana letakkan linknya...oppsss..asalnya ada kat sini...HJH MAS

    Resepi ni Ana copy dari Dapo Izah...ko halalkan Izah yo... ko punya cantik sebab hias ngan coklat cair tu, Ana punya tabur manik warna warni je..edisi biskut raya selepas raya ni kena cepat2 & seringkas mungkin..eheheheheee...
    Bahan - bahan :
    • 100gm butter
    • 100gm cornflakes
    • 100gm serbuk milo
    • 4 sudu makan golden syrup-tuko guna madu..sameler...

    Cara membuatnya :
    1. Cornflakes dihancurkan sederhana dan disimpan dalam bekas.
    2. Masak butter hingga cair atas api sederhana besar.
    3. Sesudah cair masukkan golden syrup dan kacau sebati.
    4. Kemudian masukkan serbuk milo dan kacau sebati.
    5. Tuang kedalam bekas cornflakes yang telah dihancurkan tadi dan gaul sebati.
    6. Bulatkan terus masa masih panas dan masukkan kedalam bekas mini cookies dan sejukkan dulu sebelum disimpan dalan balang.

    Khamis, 23 September 2010

    BUBUR NESTUM

    Assalamualaikum...semua dah sarapan? Ke terus makan tengahari je..huh, sonang kijo kan kalau masak terus untuk tengahari, ni masukkan N3 pon sambil2 masakla...Bubur ni Ana buat malam tadi, sebab perut sakit & sebu, mungkin banyak sangat makan ubat2an..tu yang makan bubur Nestum, ada plak stoberi beli kat tepi jalan Cameron Highland masa balik dari kampung haritu, taruk jela, nampak stoberi tupun dah nak lebam2 dah..hihi...


    Enak jugak buat sarapan nih..meh kita skodeng cara nak bikinnya, resepi dari buku NESTUM...

    Bahan-bahan :
    • 1 cawan Nestum..Original/Madu/Coklat
    • 2 cawan susu segar
    • 2 camca besar gula pasir...*Tak payah letak pon takpe, lg sedap
    • 1/4 camca kecil garam
    Cara-cara :
    • Di dalam periuk kecil, masukkan susu, gula, garam & masak dengan api perlahan hingga mendidih.
    • Bila dah mendidih, padamkan api & masukkan NESTUM di dalam susu panas tadi, gaul sebati.
    • Hidangkan dengan potongan buah-buahan jika suka & sedap dimakan panas-panas...

    SELAMAT MENCUBA...

    KEK PISANG

    Malam kelmarin ada tetamu mengejut datang, bukan orang lain, adik2 ipar bersama pakcik belah Cik Abe Ana datang, masak2 utk makan malam terus, sambil2 tu sempatla jugak buat kek pisang yang mudah nie..nak sedia lebih2 dah tak sempat jadi taram je mana bahan yang ada. Tiap kali buat kek pisang Ana guna resepi ni je, memang sah2 menjadi, ramai yang kata sedap & ramai jugakla mintak resepinye...Masa raya kat kampung haritu pun sempat buat 2 biji bagi keluarga makan, dah ramai2 sekejap jela licin, sekali pandang je dah lesap..heheh..
    Gambo yang ni Ana dah tayang sebab buat utk bawak balik kampung sebelum raya haritu... 
    Maafle gambar kek yang baru buat haritu tak dapat diambil gambonye..maklumle sibuk kan..masa tu buat Ana bubuh coklat urai sikit bg kaler2, ceria sikit nampak, budak2 pon suka...
    Ini resepi Ana dah taktau sape punya sebab dulu ambik kat web MyResepi tu, nak linkkan nanti kena cari balik tapi susahnyeee nak masuk web tu sekarang ni, asyik kena warning je, nanti dah ada linknya Ana letak yea, terima kasih buat tuan punya resepi ni..


    Bahan2 :
    Bahan A
    • 3 biji telur
    • 1/2 sudu teh soda bikarbonat
    • 2 cawan gula kastor
    Bahan B
    • 2 cawan pisang yang dilenyek
    • 1 cawan minyak masak
    • 2 cawan tepung naik sendiri..*Ana guna tepung gandum + 1/2 sdt.baking powder
    Cara-cara :
    • Pukul bahan A sampai kembang
    • Masukkan pisang yang dilenyek, pukul sebati
    • Masukkan minyak masak, pukul lagi
    • Masukkan tepung yang diayak tadi, gaul sebati..*boleh juga ditambah coklat urai dalam adunan ni
    • Bakar dalam suhu 180'C selama 45 minit@sehinggan masak..*Ana guna api bawah je


    Tips: Untuk mendapatkan permukaan yang keperangan & lebih kering (tidak basah jika disimpan semalaman) beberapa saat terakhir, buka api atas sehingga permukaaan kek tadi bewarna keperangan & lebih cantik...

    Selasa, 21 September 2010

    ULANG TAYANG..SNOW ALMOND

    Edisi basi ker?? hehe..nak juga letak sebab haritu tayang gambo jer, nanti kecik ati lak tuan punya resepi ni ambik resepi tapi tak letak bahan2 & cara, nanti ada yg teringin nak buat canne kan?? Resepi ni amatlah sedap, Ana buat 2 adunan sekaligus tapi sempat celupkan coklat separuh je sebelum raya haritu, yang belennya bila nak mula balik nih?? Yang ado ni pon tinggal 2 3 bijik je...


    Sumber resepi : Umifeeza@My Resepi..terima kasih Umi...

    BAHAN A:
    • 200gm butter
    • 100gm gula kastor
    • 1 sudu besar shortening
    • 1 sudu kecil esen kopi
    • 1 biji kuning telur
    BAHAN B:
    • 220gm tepung gandum
    • 70gm tepung ubi
    • 50gm nestum - dikisar
    • 40gm badam kisar
    • 1 sudu besar coffeemate - saya guna susu tepung
    HIASAN:
    • Coklat masakan - dicairkan
    • white breadcrumb

    Cara-cara

    1. Pukul butter,gula dan shortening hingga sebati. Masukkan esen kopi dan kuning telur. Gaulkan rata.
    2. Satukan kesemua bahan B dan masukkan ke dalam adunan A, sedikit demi sedikit.
    3. Uli dan canai doh, terap menggunakan acuan pilihan anda.
    4. Bakar pada suhu 175cc selama 20minit. Angkat dan biarkan sejuk dahulu.
    5. Setelah sejuk, celupkan ke dalam coklat masakan yang telah dicairkan. Kemudian golekkan pula ke dalam serbuk roti putih tadi.
    6. Setelah coklat kering, bolehlah simpan dalam bekas kedap udara.

    Isnin, 20 September 2010

    BISKUT CONFLAKES PERMATA SALJU

    Salam Lebaran buat semua..masih dalam mood raya kan? Mesti banyak jemputan rumah terbuka ni...makan2 tu ingat2 sikit, jaga berat badan ideal kamu..hehehe...tapi kalau dah orang jemput makan kita ketepikan dulu pasal berat badan tuuu...tak makan kang kecik tuan rumah punya hati kan??*Alasan*

    Haritu dah janji nak masukkan resepi yang dah Ana cilok kat blog kengkawan & website, baru harini berkesempatan update blog & masukkan apa2yang patut...penat & demam melanda diri tapi kugagahi jua..ceewaahh..


    Ini salah 1 juadah yang sempat Ana buat sebelum balik kampung beraya haritu...
    BISKUT CONFLAKES PERMATA SALJU..sungguh indah namanyee...
     

    Resepi Ana ambik kat dapo Izah..katanya dapat kat rumah Lizahanum
    terima kasih bebanyak kepada anda berdua...

    Bahan-bahan : 
    • 3 cawan cornfleks di hancurkan *Hancurkan kasar2@ ramas dgn tangan
    • 1 cawan nestum
    • 1 1/2 cawan kelapa parut kering
    • 150g mentega 
    • 50g gula castor
    • 1/4 cawan madu
    • Mangkuk kertas saiz kecil
    • Coklat chip,kelapa parut kering dan coklat urai warna-warni sebagai bahan hiasan

    Cara-cara :
    • Cornflakes yg telas dihancurkan,dicampurkan dengan nestum ,gula castor dan kelapa parut kering dlm sebuah mangkuk besar.
    • Mentega di cairkan atas api dan dicampur dengan madu dalam periuk.
    • Masukkan no.1 dalam no.2.
    • Gaul hingga sebati dan masukkan dalam mangkuk kertas .
    • Hias ikut suka anda.
    • Bakar dalam oven pd suhu 180C selama 15 minit. Saya bakar 11 minit je, sebab 15 minit agak garing sangat warnanya.
    • Angkat dan sejukkan.

    Isnin, 13 September 2010

    BISKUT RAYEERRR

    Salam Aidilfitri...Maaf Zahir Batin jika ada terkhilaf dalam berbahasa & segala perbuatan..Dah dekat seminggu tak masuk dapo nih, maklumlah balik kampung walaupun ada intenet tapi tak sempat nak ngadap, ngadap pinggan mangkuk & muka tetamu jela...Seronok betul beraya kat kampung asbend nih, ramai yang datang..banyak betul kuih raya kat rumah orang yang Ana dok ngap..kalau g rumah orang mesti rasa setiap jenis kuih..haha...

    Ini antara biskut yang sempat dibuat sebelum balik kampung, memang berketul lengan nak nyiapkannya tapi puas hati sebab tahun ni 1 jenis kuih raya pun kami tak beli..Ana tayang je gambo2 nih sebab tak sempat nak masukkan resepinya harini, sebab lepas ni nak bertolak balik ke Pantai Timur lak, ada kenduri...lepas dah puas beraya Ana letakkan resepinya...harap maklum..hehehee...

    snow almond..eeee...sodap nie..
    Choc.chip cookies.gaya lebih sopan...kan Kak Fida??
    cornflakes
    kek pisang..1 utk kg mak sendiri, 1 lagi umah mertua
    kek coklat..juga 2 biji...
    Kepada teman2 yang masih beraya tu Ana sekeluarga ucapkan SELAMAT HARI RAYA..MAAF ZAHIR BATIN..jumpa lagi lepas dah puas beraya nanti..

    Rabu, 8 September 2010

    SALAM AIDILFITRI

    Ramadhan bakal meninggalkan kita..adakah mungkin akan bertemu  lagi Ramadhan akan datang? InsyaAllah..



    Di kesempatan ini Ana dengan setulus hati ingin mengucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI kepada semua teman2 yang sering berkunjung ke blog Ana yang tak seberapa ni, kepada silent readers(jika ada) & juga tak lupa kepada yang saje suka2 jalan meng'up'kan trafik kat sini..terima kasih semua...Jika ada terkasar bahasa & keterlanjuran gurau senda, Ana mohon ampun maaf..harap kita bertemu lagi selepas Aidilfitri ini dengan semangat yang baru terutamanya bab masak memasak nih..

    Semoga Aidilfitri kali ini memberi seribu erti buat kita semua..Selamat berhari raya bersama keluarga tersayang...Maaf Zahir batin

    Isnin, 6 September 2010

    BEBOLA KOPI BERSALUT KELAPA

    Sunyi je kawasan sekeliling rumah Ana nih, kat facebook pon dah sepi sikit, diaorang dah balik kampung kot...sape2 yang bawak kete tu hati-hati memandu yek..semoga selamat sampai ke destinasi anda..huh..cam iklan tv je..hihi..

    Panas2 lagi nih, nak ke??

    Onde2 ke nih?? Bukan daaa..hihi..macam onde-onde jek tapi dah dimodenkan kot...Ini biskut raya saje2 nak cuba buat..senang nak membuatnya, gentel2 & campak dalam bekas kelapa kering tu haaa..dah boleh bakar..

    Sape2 yang nak cuba ni Ana letakkan resepinya, dapat dari majalah lama...

    Bahan-bahan : dapat lebih kurang 220 biji..
    • 350 gm marjerin..Ana guna planta
    • 170 gm gula kastor
    • 1 biji telur
    • 450 gm tepung blue key..Ana guna tepung gandum + 1 sudu teh baking powder
    • 5 gm garam halus
    • 1 sudu teh perisa kopi/esen kopi
    • 200 gm kelapa kering..@ secukupnya..
    Cara-cara :
    • Pukul marjerin & gula kastor hingga kembang. 
    • Masukkan telur & perisa kopi. Putar lagi.
    • Masukkan tepung & garam. Uli hingga menjadi doh yg lembut.
    • Bentukkan menjadi bebola kecil & golekkan dalam bekas kelapa kering, buat hingga bersalut keseluruhannya.
    • Bakar pada suhu 180'C selama 15 minit @ sehingga keperangan..bergantung pada oven masing2...
    • Simpan dalam bekas kedap udara...

    SELAMAT MENCUBA

    Ahad, 5 September 2010

    KELAPA DELIMA..Ana nak pitam!!

    Haaa...nape ngan tajuk tuh? Hampir pitam a.k.a zzzzzzzzz sepanjang hari ler tu...mana taknya, sekali buat terus 2 adunan, ingatkan sikit je, rupenyee...HUH!! Nak tak nak kena gak siapkan tu yang hampir2 pitam kat meja dapo tuh..haha..Biskut ni Ana buatkan untuk kakak ipar jugakla, dia yang mintak tolong..(berbayar tau..)hihi...betulla kata pepatah orang tamak selalu rgi..Apa yang Ana rugi nih? Rugi waktu tido ler, 1 malam berjaga nih...huhu


    Dah lama berkenan ngan biskut ni, awal2 lagi dah save kat blog Mat Gebu tuh..ambooiii..Cik Mat sekarang ni tambah glamer ye, siap dapat jemputan buat biskut kat majalah lagi haa..Syukur Alhamdulillah kan..Tahniah le Cik Mat...Ana kongsikan respinya yea Mat..terima kasih..

    Bahan-bahan ( 120-130 keping )

    • 225 g tepung jagung "Brown & Polson" (cap kupu2)*
    • 150 g tepung gandum*
    • 1/2 camca teh baking powder*(*disatukan dan diayak)
    • 125 g gula aising
    • 75 g kelapa kering, dikisar halus
    • 25 g serbuk badam
    • 1 biji telur gred A (berat kurang lebih 60 g sebiji)
    • 1/2 camca teh esen vanilla
    • 155 g mentega

    UNTUK HIASAN:-

    • Ceri merah, didadu kecil
    • Kelapa kering
    • Kuning telur, untuk sapuan

    Cara-cara

    • Satukan kelapa kering yang dikisar dan serbuk badam bersama2 tepung tadi. Ketepikan.
    • Pukul telur, gula aising dan esen vanilla hingga berkrim. Masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis sambil digaul perlahan. Pada peringkat ini adunan akan berupa seakan2 serbuk roti.
    • Masukkan mentega sedikit demi sedikit sambil terus menggaul hingga adunan tadi menjadi doh yang lembut. Bulat2kan doh dan tutup dengan tuala lembap.
    • Canai doh setebal 1/2 cm, terap dengan acuan kegemaran dan susuh dalam dulang pembakar. Sapu kuning telur, letak satu potongan kecil ceri dan tabur dengan kelapa kering. Buat hingga habis.
    • Bakar dalam oven pada suhu 150C selama 10 - 12 minit. Sejukkan biskut atas jaringan hingga betul2 sejuk sebelum disimpan dalam bekas kedap udara.

    **Perhatian : kalau buat sorang2 tu jangan tamak haloba ye, buat 1 adunan dulu, takle terpitam cam Ana nih..kalau ada yang membantu takde masalah nak buat 4 adunan sekaligus kan..huhu..**

    ULTIMATE CHOC.CAKE

    Assalamualaikum...ada yang tak tido lagi ke? Hihi..Ana memang tak tido harini sebab tadi siapkan biskut yang kakak ipar tempah tu, baru 3 jenis siap, ada 2 jenis lagi nak siapkan..huhu..last minit tempah camni ler, sibbaik kakak ipar, kalo orang lain tak mo ambik le...tapi kan dalam sibuk2 buat biskut raya ni, sempatla jugak buat kek, tahle nape tetiba je teringin nak makan kek bulan2 pose ni...kali ni Ana cuba resepi Kak Jun lak..

    eh..!! terkojut ko? itam legam nih..haha..tapi itam bukan sebarang tau...sedap ni, tapi skrg dah abesla, Akmal dok ulang makan je, sedap katanya..kejadiannya??? Mak datuk..!! kemain besar lagi haa...tapi nak buat tu sonang bangat weh..kacau2 jek..nak makan gitu je takyah toping2 pon sedap weh..Ana kongsikan resepinya yea...

    Bahan-bahan : ( 1 loyang (20cm)

    • 2 cawan tepung serbaguna..tepung gandum le tuh
    • 2 cawan gula kastor
    • 3/4 cawan koko
    • 2 sudu teh soda bikarbonat..Ini Ana kurangkan 1 1/2 sudu teh je..
    • 1 sudu teh baking powder
    • 1/2 cawan minyak/butter cair
    • 1 cawan susu Ana guna susu cair
    • 2 biji telur
    • 1 sudu teh esen vanilla
    • 1 cawan air kopi pekat panas

    Cara-cara:

    1. gaul tepung, gula, koko, baking powder n soda bikarbonat.
    2. masukkan minyak, susu, telur dan esen. masukkan juga air kopi. gaul sebati.
    3. bakar hingga masak. (jun bakar selama 1 jam..ikut oven masing2)(Ana bakar 1 jam setengah sbb guna api perlahan je..)

    Sabtu, 4 September 2010

    EASY CHOC.PUDDING

    Salam Ramadhan..masih bersisa lagi Ramadhan ni yea..walaupun mood raya dah terang-terangan..sana sini lagu raya..yang paling tak tahan lagu Balik Kampung tu haa...sob..sob..sedey gakla sebab Ana akan balik kampung suami dulu sehari sebelum raya haa...orang dah sunyi sepi kita masih disini..huhu..

    hah..ambik nak yang paten mana...
    Ni haa..sementara masih mood nak masak juadah berbuka apa kata kita cuba buat puding mudah sesangat nih..Ana jumpa kat majalah & buat tuk berbuka, letak peti ais, makan sejuk2 memang ngilu gusi..eheh...boleh try untuk pikat hati anak2 yang  berpuasa kan..

    Resepi dia : 
    Bahan-bahan:
    • 1 sudu makan agar-agar serbuk
    • 100 grm gula pasir (Ana kurangkan sikit sbb terlalu manis tuuu..)
    • 100 ml susu segar..(Ana boh susu cair je..)
    • 450 ml air
    • 2 sudu makan coklat cair..(Ana letak coklat masakan yang dipotong dadu)
    • buah laici bersirap..jika suka..
    Cara-cara :
    • Didihkan agar-agar, gula, susu, air & coklat cair dalam periuk.
    • Dah mendidih tu angkat & tuangkan ke dalam acuan & masukkan buah laici..(Ana tak letak pon).
    • Bekukan & boleh disimpan di dalam peti ais.
    • Bila nak menghidang, boleh hidangkan bersama buah laici & tuangkan air sirap laici tu..*Ana tak buat pon...

    Mudah kan? Buatlah, mana tahu menepati selera & cepat siap, boleh juga buat untuk hidangan Hari Raya nanti...

    Rabu, 1 September 2010

    TAT NENAS GULUNG

    Assalamualaikum....hari ini dalam sejarah..heheh..pertama kali seumur hidop ni Ana berjaya buat biskut tat nenas ni, memang tak pernah terfikir lak boleh buat, biasa tuuunnjuukkk jer, ingatkan susah bebenor tapi bila dah mula buat & dibantu pulak oleh Cik Abe Ana tu, Alhamdulillah...siap juga 1 adunan..dapatla 200 biji..puas hati lah...

    Kuning telur tu Cik Abe yang tulun sapu..(",)..makaceh baaangg..

    Intinya Ana beli yang dah siap...gulung kecik2 je, dapat banyak kan? hihi...Adunan ni Ana sediakan untuk agihan kampung halaman dulu, lepas2 ni kena buat untuk rumah sendiri lak..

     
    Bahan-bahan ( Anggaran 85 biji )..Ana dapat 200 biji kecil2
    • 250 gm butter
    • 50 gm ( 1/2 cawan ) gula aising
    • 1 sudu teh esen vanila
    • 100 gm ( 1 cawan ) tepung kastard
    • 1 biji kuning telur
    • 375 gm ( 3 1/2 cawan ) tepung gandum
    • 1 biji telur ( pukul + sedikit esen kuning utk di sapu di atas biskut..Ana takde pewarna ni )

    Cara-cara

    • Pukul butter dengan gula sehingga sebati kemudian masukan telur dan esen vanila dan pukul lagi sehingga sebati.
    • Masukan kedua2 tepung, uli sehingga menjadi doh yang lembut. Kalau terkeras tambah sedikit lagi butter dan kalau terlembik tambah sedikit tepung gandum. 
    • Sediakan papan pencanai, terap adunan dengan menggunakan acuan tat gulung. Bahagian bunganya hendaklah berada di bahagian bawah.
    • Tekan memanjang. Potong mengikut panjang yang di kehendaki. Isi sedikit inti kemudian gulung. 
    • Dah siap semua, sapu kuning telr di atasnya dan bakar selama 15-20 minit atau sehingga masak..kepanasan oven 180' C *Bergantung oven masing2
    Kepada yang nak cuba buat @ yang dah terer buat tat tu SELAMAT MEMBAKAR TAT yea...