Selasa, 29 Jun 2010

Gulai Kambing Ilham Bonda

Sekadar memenuhi keinginan Cik Abe Ana yang tetiba je teringin nak makan gulai kambing ala-ala bonda Ana masak..maklumlah gulai Kelantan ni lain sikit rasanya, kuahnya sedap dibuat cicah roti & roti canai. Satu petang Jumaat lalu dia pun beli daging kambing suruh Ana masak...mak aih!! Tak pernah Ana makan daging kambing, dah mesti tak pernah masak kan?? Jadi operasi pun bermula, tutt..tutt..tutt..hihi...bunyi telefon tu..Ana pun telefon bonda di kampung bertanyakan resepinya...bla...bla...bla...Ana pun salin...harini maka terhasillah gulai kambing ni..sedap juga rupanya...




Bahan-bahan :
  • 1 kg Daging kambing termasuk tulang2nya
(Rebus daging tersebut sehingga mendidih & buang airnya, tujuan buat camtu supaya hilang bau hamis daging)
  • 2 inci halia
  • 3 ulas bawang putih
  • 5 ulas bawang merah
*Bahan2 tersebut dihiris halus*
  • 1 1/2 peket rempah kari daging Adabi ( lbh kurang  36 grm)
  • 3 sudu makan cili kering kisar
  • 2 batang serai - diketuk
  • 2 inci lengkuas - diketuk
  • 3 sudu makan kelapa - digoreng tanpa minyak & kisar halus
  • 1/4 keping gula melaka
  • sedikit asam jawa / 1 keping asam keping
  • garam & gula secukup rasa
  • 2 cawan santan pekat (Ana guna 2 kotak kecil santak kotak m&s)
  • Air secukupnya
Cara-cara :
  • Panaskan periuk, masukkan sedikit minyak masak & tumiskan bahan hirisan sehingga bangkit bau.
  • Masukkan rempah kari yang dibancuh bersama cili kering & 1 cawan air.
  • Biarkan sampai pecah minyak & rempah bertukar warna lebih gelap.
  • Masukkan daging kambing tadi & gaul2kan bersama rempah di dalam periuk, masukkan sedikit air jika terlalu kering. Perap sekejap.
  • Masukkan gula melaka, asam jawa, serai & lengkuas. Kaup balikkan.
  • Masukkan santan pekat bersama2 air & garam. Biarkan mendidih & daging betul2 empuk. Kemudian maskkan kelapa yang dikisar halus tadi.
Jika suka lebih pekat blh kurangkan penggunaan air tetapi jika nak cicah dengan roti seeloknya sedikit cair @ terpulang kepada citarasa masing2.Cara rebus daging sebelum masak ni terbukti berkesan & bau daging kambing tu tiada...cubalah.

Ahad, 27 Jun 2010

Carrot Cake Nyum..Nyum

Kek lagi? Hari-hari buat kek..hihi..mmg Ana & anak2 suka makan, tp kan kek yang ni lain sikitla, dipenuhi khasiat tersendiri..hihi..ye ke? Ya kot sbb ada lobak sebagai sayur, nenas sebagai buah-buahan, kacang badam kan elok utk otak..kelapa? Hmm...penyedapla kot...hihi..mandai2 je yea...Resepi Ana ambik kat Dapur Cik Mat & dikopi n pes lak kat sini...tapi Ana tak buat topping, ingat nak topping gak ngan coklat putih ke..tak sempat lak...



Ha...tgk tu..penuh berserat..masa makan tu terasa betul kekacang, kelapa, nenas & karot tu, baupun wangi je..hihi..tp kan maafla Cik Mat, Ana dah tukar apa2 yang patut..kelapa parut tu Ana sangai je yg fresh pastu blend, nenas lak guna yg fresh tp dah ranum la..dah tu je yg ada kan...apapun ttp jd...

Meh kita tinjau dulu apa & bagaimana nak buatnya..

Bahan-bahan :
  • 1 Cawan tepung gandum
  • 1 sudu teh baking powder
  • 1/2 sudu teh soda bikarbonat
  • 1/2 sudu teh garam halus
  • 1 1/4 sudu teh serbuk kulit kayu manis (yg ni ana tak letak sbb takde)
# Ayak bahan2 diatas & gaulkan#

  • 2 biji telur
  • 3/4 cawan minyak masak (asalnya guna minyak jagung)
  • 3/4 cawan gula halus
  • 1 1/4 cawan parutan lobak merah - perah buang airnya
  • 1/2 cawan nenas dalam tin - cincang kasar & perah airnya
  • 1/2 cawan kelapa kering
  • 1/2 cawan kacang badam - cincang
  • sedikit esen vanila & parutan kulit oren *Ini Ana tambah sendiri*

Cara-caranya :
  • Satukan telur, minyak & gula, kacau sebati guna senduk je...
  • Masukkan bahan2 yang diayak tadi sedikit demi sedikit, kacau sebati
  • Masukkan pula parutan lobak, nenas, kelapa kering & badam tadi, gaul sebati
  • Tuang ke dalam loyang yang dah dilenserkan ngan mentega & dialas kertas minyak
  • Bakar lebih kurang 45 minit dengan suhu 170'C / sehingga masak..bergantung kepada oven masing2

*Resepi ada topping ngan cheese tp Ana tak buat sbb takde cheese & tak sabar nak makan..nak tgk topping dia g kat Dapur Cik Mat yea*
*Kalau takde kelapa kering, guna kelapa parut di sangai & kisar kasar2*
*Ana tak masukkan serbuk kayu manis tetapi tambah sedikit parutan kulit oren bg ada aroma..ceewaahh..*

Resepi ni senang nak buat & rasanya sedap...cubalah sendiri..


SELAMAT MENCUBA.

Sabtu, 26 Jun 2010

Udang Masak Lemak Cili Api

Saje2 je nak tayang menu Ana semalam..Udang ni memang feberet anak2 Ana terutamanya Adam & Damia tu...Akmal?? Huh!! Janganla hulur, paksa camne skalipun takkan ditelannya udang, sotong & ketam..huhu...rugi..rugi...meh kita layaaaannnn...resepi ni biasa2 je, terpulanglah kalau nak tambah2 ikut suka..


Bahan2nya :
  • 1/2 kg udang sederhana besar-dibersihkan
  • 1 cawan santan pekat + dengan 1 1/2 cawan air
  • 1 ulas bawang putih*
  • 5 ulas bawang merah*
  • 1 inci halia*
  • Segenggam cili api(terpulang nak pedas mana)*
  • sebatang serai-diketuk
  • 1 keping asam keping
  • garam & gula
  • 1 sudu makan kerisik
  • sehelai daun kunyit dihiris @ disimpul
#semua bahan bertanda * ditumbuk lumat#

Cara2 : 
  • Masukkan santan ke dalam periuk bersama bahan2 tumbuk, serai, asam keping. Kacau2 selalu.
  • Bila dah mendidih masukkan udang, garam, gula & kerisik serta daun kunyit
  • Kacau2 sekejap je bagi sebati & udang masak. Angkat dan hidangkan...

Senang kan? Makan ngan nasi panas..mmmmm...(",)

CUBALAH

KEK LABU

Salam  pagi buat kawan2 yang baca ini blog...pepagi ni nak tunjuk gakla kek yang Ana buat petang semalam ...kelmarin dah buat Kek Pisang dari resepi E-Na tu tp kurang cantik rupa parasnya, lain kali nak buat lg & Ana post kat sini yea..yg ni lak ambik dari dapur Cik Mat Gebu . Kebetulan mmg dah lama terrrr...ingin nak wat & dok simpan ja labu tu dlm peti ais, kang rosak tak pasal2 kenyang tong sampah tu kan...daripada berkawan ngan syaitan...'membazirla tu..' baik Ana buat2 rajin..hihi...tp kan rupa kejadiannya takdelah secantik & nampak segebu Cik Mat Gebu tuh..sbbnya, Ana kurangkan adunan tu kepada separuh, konon2 takut tak muat loyang...rupa2nya..



inilah rupenya...haha..tak seberapa tp rasanya alahaiii...dlm syok2 mkn tu maka berkata2lah si pemakan kek tu.."labu pun blh wat kek???"..percayalah...SEDAP...nak kata cam bingka ubi pun ya tp isinya lembut je..anak2 plak soh buat lagi...hmmm..mana ada labu lagi daa..kena tggu lain hari akan Ana cuba buat yg tercantik skali yea...pehalpun jom kita layan kek yang cuma tinggal nama ni...

rupa kejadian kat dalamnya...nyum..nyum..

BAHAN-BAHANNYA: (ini resepi asal, yg Ana buat tu separuh dari adunan ni)
Anda digalakkan buat ikut adunan asal supaya nampak tinggi & cantik..(",)

3 biji telur gred A (Ana guna 2 bj telur gred C)
1 cawan minyak jagung (nak sedap guna mentega cair)
1 1/2 cawan gula halus
1 camca teh esen vanilla
1/4 camca teh garam
450 g labu, kupas kulit, kukus hingga lembut dan lecek halus
2 1/2 cawan tepung gandum *
1 camca teh soda bicarbinate*
1/2 camca teh baking powder*
1 1/2 camca besar susu tepung*(*digaul rata dan ayak)

Cara-cara nak buatnya :
  • Griskan loyang dengan butter, tabur sedikit tepung gandum dan ketuk keluar lebihan tepung. Panaskan oven pada suhu 175C
  • Dalam satu bekas, satukan telur, gula, garam, minyak(@mentega cair), labu manis lecek dan esen vanilla, kacau hingga semua rata dan sebati menggunakan whisk. (Ana guna garfu je..)
  • Masukkan tepung yang telah diayak tadi sedikit demi sedikit ke dalam no 2. Kacau hingga semua sebati dan adunan tidak berbintil2. Tuang dalam loyang yang telah disediakan tadi. Bakar selama 50 minit hingga 1 jam. Bergantung pada oven masing2.
  • Bila kek masak (uji kek dengan mencucuk lidi sate dibahagian tengah kek, jika keluar bersih tanda kek telah masak) keluarkan dari oven dan biar kan sejuk 10 minit. Keluarkan kek dari tin dan sejukkan sepenuhnya atas jaringan.
  • Boleh dihidangkan atau nak lagi sedap, simpan semalaman, kek akan menjadi lebih lembap dan lembut...
Tp kan macam biasala, kek @ kuih yang Ana buat takpernah sempat bermalam..habis tang tu jugak..hihi...10Q Cik Mat...

SELAMAT MENCUBA

    Rabu, 23 Jun 2010

    BINGKA ROTI SUSU/SANTAN

    Ada roti dah nak xpired? tp dah takde sape2 yg nak makan? Haa..meh kita cuba buat bingka ni..sonang jo.....sodap pon sodap..hihi...*pinjam ayat Tok Dalang..Upin Ipin*

    Layan gambar dulu yea....

    Hah...menitik air liur tak?

    BAHAN2 : Ana copy & paste je,pastu ejas2 le mana yg patut kan..nak tgk resepi asal ada kat GERAI KAK MAIZA ni..hihi... 

    • 12-14 keping roti putih/gardenia (tak perlu buang kulit tepi) 
    • 1 1/2 cawan santan kotak *@ susu cair - tgk bawah*
    • 1 1/2 cawan air*@ susu cair - tgk bawah*
    • 3 biji telur 
    • 1 cawan gula pasir (kemanisan ikut suka) 
    • 1/2 sudu teh esen vanila 
    • 20 gm kismis (untuk tabur-optional)*
    • sedikit pewarna hijau
    • sedikit garam (guna susu x perlu garam) 

    **kalau nak guna susu cair pun boleh, 3 cawan susu & x perlu tambah air **

    • Blender semua bahan kecuali roti & kismis
    • Roti tadi dikoyak-koyakkan, potong 4 pun ok je. Masukkan kedalam mangkuk. 
    • Tuang bahan yang di blender tadi kedalam mangkuk roti. Kaup balikkan supaya roti benar2 menyerap bahan cecair tu. 
    • Perap sekejap, 5 minit dah ok, tuang ke dlm loyang
    • Nak lapis2 mcm Ana buat pun ok, tuang roti, pastu tabur kismis, ulang2 sampai habis.
    • Kalau nak bakar kena griskan loyang dengan mentega. Bakar 160'C (bergantung oven la) lbh kurang 30 mnt-45 mnt/ sampai masak (cucuk ngan lidi/garfu..tak lekat tu dah masakla..)
    • Nak kukus pun blh, kukus lbh kurang 20 minit /sampai masak.
    • Sejukkan sebelum dipotong...
    Psstttt!!! Ana makan panas2 lagi sbb tak sabar, sedap juga mkn panas2, pastu ada lak tinggal suku loyang, Ana masukkan dalam peti ais, pagi ni baru makan, laagiiii seedaaaapppp...hihi.

    Ha, sekarang kalau ada roti yg dah agak2 nak "tamat edah" tu jgn dibuang yea, buat kuih..cekodok pon blh buat ngan roti tu..janji ada "R" je...
    SELAMAT MENCUBA

    NASI LEMAK ANA

    Salam pagi buat anda...wah...awalnya Ana bersiaran harini yea..hihi...baru lps sarapan nasi lemak tadi. Kat rumah Ana ni kalau masak nasi lemak mesti sampai tengahari nak mkn nasi lemak tu je, anak2 suka sangat..Alhamdulillah...Adam bawa bekal pergi sekolah agama...bila balik dia cakap.."Ummi, saya nak bawak nasi lemak macam tadi pergi sklh ptg ni..." tandanya sedapla tu kot..hihi...




    Jadi sekarang Ana nak kongsikan juadah ni bersama dengan resepinya skali...tryle buat....

    BAHAN-BAHAN NASI :
    • 1kg beras
    • 500 ml santan cair
    • 2 cm halia (hiris/tumbuk)
    • 1 labu bawang besar (hiris/tumbuk)
    • 2 ulas bawang putih(hiris/tumbuk)
    • 3 helai daun pandan (dicarik2 sedikit & disimpul)
    • 1 sudu makan marjerin
    • Secubit garam
     
    BAHAN SAMBAL :
    • 5 sudu makan cili kering yang dah dikisar halus...(blh ubahsuai ikut citarasa anda..)
    • 3 labu bawang besar *
    • 2 ulas bawang putih*
    • 2 inci halia*
    • 20 gm belacan *(tak suka takyah bohla)
    • Segenggam ikan bilis (tumbuk bg halus sedikit & ketepikan)
    • 50 ml air asam jawa..kalau takde ganti ngan asam keping je..
    • Seketul gula melaka
    • Garam
    • Air
    # Blender semua bahan (*) #


    HIASAN YANG BLH DIMAKAN :
    • Ikan bilis goreng
    • Kacang tanah goreng
    • Timun
    • Keropok ikan
    • Telur rebus

    CARA MASAK NASI:
    Panaskan santan bersama bahan2 di atas kecuali beras, biarkan mendidih, Ana guna rice cooker je...
    Bila dah mendidih masukkan beras yang dah dibersihkan, kacau2 sedikit bg sekata. tanak sampai masak.* beras & kandungan santan bergantung kpd jenis beras yg anda guna ya..*


    SAMBAL :
    • Panaskan kuali dan tumis bahan kisar bersama cili kering sehingga pecah minyak.
    • Masukkan ikan bilis yang ditumbuk tadi, kacau2 & masukkan sedikit air.
    • Kemudian tambahkan gula melaka dan garam.
    • Tuangkan air asam jawa.kalau kurang dari segi rasa blh tambahkan gula pasir sikit
    • Kalau nak berkuah tambahkan air, kalau tak nak kuah biarkan kering sedikit & tutup api
    Bolehlah dihidangkan nasi lemak bersama sambal & bahan2 hiasan yang blh dimakan ...selamat menjamu selera ya...

    Isnin, 21 Jun 2010

    AYAM GORENG PANDAN

    Selamat tengahari....dah masak ke? Masak ape yek? Harini Ana nak tayang sikit menu yg Ana buat semalam..sempena hari minggu yg banyak masa terluang...hihi...Menu ni biasa2 je, tp cara memasaknya ada sedikit beza yg menjadikan ia sedap...terasa rempah dalam isinya...



    Bahan2...
    • Ayam separuh daripada seekor *dibersihkan dipotong ikut suka*
    • Daun pandan
    Bahan Perapan :
    • 5 ulas bawang merah*
    • 5 ulas bawang putih*
    • 2 inci halia...nak boh lebih pun ok je*
    • 3 batang serai*
    • sedikit gula melaka (jika suka gula putih pun takpe)*
     # Semua bahan bertanda * diblender halus bersama sedikit air# 
      • 2 sudu besar cili kering yang dah dikisar
      • setangkai daun kari *opt*
      • garam
      • sedikit serbuk kunyit/ serbuk kari ayam
        Cara nak buat :
        1. Campurkan semua bahan diatas & perapkan aym dengan bahan perapan tersebut.
        2. Simpan ayam yg diperap tu dlm peti ais plg kurang pun 1/2 jam, lg lama lg sedap.
        3. Keluarkan ayam tadi & bungkus dengan daun pandan & cucuk dgn lidi utk melekatkannya.
        4. Buat sampai habis. .
        5. Panaskan kukusan & kukus ayam yg dibalut daun pandan td selama lbh kurang 10 minit.
        6. Kemudian goreng ayam tadi dlm minyak yg agak banyak bg tenggelam ayam tu.
        7. Agak2 dah garing & masak tu angkat & toskan minyak....

        Makan dengan nasi panas...huhu....sedap...
        Tujuan ayam tu dikukus supaya isi dalamnya cukup masak sekata apabila digoreng, kalau goreng terus mgkn kat luar dah garing tp kat dalam blh masak sepenuhnya..


        MENU RINGKAS UNTUK KELUARGA.....CUBALAH!!

        INDULGENCE CHOCOLATE CAKE

        Father's Day Cake?? Errmmm...takdelah..Ana buat kek ni saja2 nak makan, pasal anak2 pun mintak kek coklat, pastu Ana gatal2 g jenguk kat dapur Mat Gebu tu maka terpesonalah dgn satu jenis kek ni...


        kebetulan lak ada coklat paste kat esbox tu, maka terhasillah kek yg amat-amat sedap & senang ni...ikut tekak Ana mmg sedap ler...orang lain tak pasti lak kan..hihi...tp kan, nak mintak maaf kat Cik Mat sbb dah ejas2 sikitla ikut kesesuaian bahan2 & bekas kat dapo Ana ni..hihi..Ana buat separuh daripada adunan asal yang ada kat dapur Cik Mat tu..tupun dah besar & sgt sesuai untuk 1 keluarga makan..


        Haa..mari kita teropong bahan2 & cara nak buat...

        Bahan2 :
        • 125 g mentega
        • 170 g gula halus
        • 2 biji telur gred A
        • 1 sudu besar coklat paste (kalau takde tak payah boh takpe..nak tukar kpd coklat emulco ok gak)
        • 1/2 sudu teh esen vanila
        • 150 g tepung gandum*
        • 50 g serbuk koko*
        • 1/2 sudu teh soda bikarbonat*
        • 1/2 sudu teh baking powder*
        • secubit garam*
        • 162.5 ml susu segar...Ana guna susu cair

        #Ayak bahan2 bertanda (*)  ketepikan#

        Bahan Coklat Ganache :
        • 1 cawan non dairy whipping cream
        • 250 g coklat masakan diparut/ cincang
        • 1 sudu besar golden syrup...(blh tukarkan kepada madu)

        Cara- cara nak buat kek :
        • Lenserkan loyang dgn mentega & alas dgn kertas minyak, lenserkan juga kertas minyak tu dgn mentega.
        • Putar mentega bersama gula sampai putih.
        • Masukkan telur satu persatu, putar lagi sampai kembang
        • Masukkan coklat paste & esen vanila
        • Perlahankan speed pengadun, masukkan tepung & bahan2 diayak tadi sedikit2 di selang seli dengan susu segar @ cair....putar sampai rata & buat sampai habis...dan semestinya berakhir dengan tepung..
        • Tuang ke dalam loyang (Ana guna loyang 8 inci).
        • Bakar dengan suhu 160'C selama 50 minit-1 jam(sampai masakla)
        • Ana cuma guna api bawah (sebab Oven Ana Jenama Elba, tak blh guna api atas bawah..hangus terbakar nanti..)
        • Dah masak, keluarkan dari oven & biarkan didalam loyang selama 25 minit utk mengekalkan kelembapan kek..(kata tuan punya resepi)
        • Sejukkan kek atas redai & bolehlah dihias dgn coklat ganache...
        Coklat ganache:
        #Didihkan non dairy whipping cream, bila dah didih tutup api & masukkan coklat masakan..kacau sebati..tambahkan golden syrup@madu# sejukkan sebentar sblm guna


        Tuang coklat ganache biar rata...Ana taburkan kat tepi tu ngan badam je, pastu hias guna coklat putih yg dicairkan..tu je yg ada dalam peti dapo Ana semalam..haaahaha...

        Nyum...nyum.....

        Kalau dibiarkan semalaman lagi bagus sbb lebih moist, tp kek Ana ni tak sempat bermalam dah kena kenduri...heheheheeee....sedap...mesti cuba lagi lepas ni...

        SENANG SANGAT NIH...TAKNAK CUBA??

        Sabtu, 19 Jun 2010

        BALIK KAMPUNG

        Baru2 ni Ana berpeluang balik ke kampung halaman tercinta..dah lama gak tak balik ni...terima kasih kat Cik Abe Ana yang sudi memenuhi permintaan istimewa Ana ni...kebetulan kat kampung pokok2 kat kebun ayah Ana sedang  berbuah tp bukan rezeki kami sbb blm masak lagi..hihi..tengok jela...itupun dah cukup bersyukur sbb berpeluang menziarahi keluarga kan...yg plg ptg skali dapat tgk ayah bondaku tercinta ni...



        3 hari kat kampung, blh dikira berapa lama masa yg diambil utk duduk kat rumah..banyak masa kat kebun ayah..makan2 pun kat pondok di kebun tu..memang nostalgia betulla...

         masak2 guna dapur kayu..pedih2 biji mata..hihi

        seleranya makan di bawah pokok durian ni...

        sekadar tatapan mata...buah2han tempatan yang sedang berputik..mungkin skrang dah masak kot...


        durian yang sedang menanti masa utk gugur...

        manggis

        anak2 kecil ni teruja memungut putik durian yang gugur...

        Haa...kat kampung Ana ada air terjun tau...lps makan2 & berkebun sejenak...hehe...pelagi..kami bermandi manda kat air terjun tu...terketar2 budak2 ni tp mmg gembira tgk budak2 bermain air..Hannah pun kemain lagi berendam...

        sejuukkkk....

        Hati riang walaupun masa yang ada kat kampung sekejap cuma, tetapi begitu berharga buat Ana..bila lagila nak balik Klate nih...kepada anda yang ada kg halaman terutama yg masih punya ayah bonda...PULANGLAH...sementara mereka masih ada untuk menyambut anda..

        MUFFIN COKLAT TANPA TELUR

        Ana nak kongsikan 1 resepi yg agak jimat ni..takyah boh telur pon jadik gak muffin ni..lembut ja...yg pasti budak2 suka sgtla kan bila ada coklat2 nie....nak buat pon senang..main kacau je...Ana buat ni malam tadi...sekelip mata dah licin sbb dapat 9 biji je..haha...


        ada love-love lagi...
        Bahan2 : 

        *A* 
        • 1 1/2 cawan tepung gandum
        • 1 cawan gula halus (blh juga nak kurangkan manis guna 3/4 cawan je..)
        • 1/4 cawan serbuk koko
        • 1 sudu teh soda bikarbonat
        • 1/2 sudu teh garam

        *B*
        • 1 cawan air
        • 1/3 cawan minyak masak
        • 1 sudu besar cuka makan
        • 1 sudu teh esen vanila

        Cara nak buat :

        • Semua bahan *A* dicampur & gaul sebati...ketepikan
        • Semua bahan *B* dicampur & dikacau2 bersama
        • Kemudian satukan semua bahan2 A & B, kacau2 bagi bercampur & basah dah cukup. Tak perlu kacau lama2 nanti keras. 
        • Mungkin akan ada nampak mcm ketul2 tepung sikit tp biarkan je...
        • Masukkan ke dalam cawan kertas sebanyak 3/4 penuh..bakar sampai masak..
        • Adunan ni dapat 9 biji je saiz sederhana..nak banyak kena gandakanlah adunan...


        Hmmm....sedap & lembut je...CUBALAH !!!

        BEBOLA KELEDEK

        Keledek..keledek..asyik wat pengat je, kali ni nak wat bebola lak..nama manjanya jemput-jemput je..hihi..dapat idea dari MAMAJAY  ...Ana copy kat sini lak..senang2 cubalah, tp Ana guna keledek purple..jd isi dlm bebola ni warnanya purple le..masa bagi kat anak2 makan ni, Akmal mencebik je sbb dia kurang gemar sikit, paksa dia rasa pastu...haaa..dia ckp."WAH!!...PANDAINYA UMMI BUAT KUIH NI JADI WARNA UNGU..SEDAPLA." haha...macam2...



        jemput makan...

        Bahan2 nak buat :
        • 600 gm keledek ( yang kecil2 )
        • 3 cawan tepung gandum
        • 1 cawan gula pasir
        • 1 sudu kecil baking powder
        • 1 biji telur
        • 1 1/2 cawan air
        • 1 sudu kecil garam
        • minyak secukupnya untuk mengoreng

        Cara nak buat pon senang sangat :
        • Keledek di buang kulit kemudian direbus bersama 1 sudu kecil garam sehingga lembut. Sejukkan. Kemudian dilecek sehingga lumat. lecek masa keledek tu panas2 lagi yea..dah sejuk nanti susah sktla..
        • Campurkan semua bahan. Gaul rata. Panaskan minyak secukupnya dan goreng seperti membuat jemput2 biasa.


        Hmm..pelagik tggu? buatle bagi makan kat anak2 & keluarga tu...



        Jumaat, 18 Jun 2010

        KARIPAP

        "Air tangan ibu penuh dengan keberkatan"

        Oleh kerana kata2 itulah Ana suka sgt buat kuih muih utk santapan anak2 & suami..tambah2 lg time cuti sekolah ni, 24 jam kat rumah, habis segala jenis biskut & roti licin hatta serdak2 biskut sekalipun...hihi...jadi apakata kita buat karipap lak? Buat banyak2 pastu frozenkan, nak makan goreng je yea..yang pasti HALAL & yg paling ptg Ana yg buat...(",)..sambil2 buat kuih tu jgn lupa selawat & doa utk kesejahteraan ank2 & suami, semoga berkat memakan mknn ini..Amin.

        Resepi ni Ana olah ckt, intinya ambil dari MyResepi..dohnya lak dari blog citarasawan. terima kasih kak bg saya copy resepi..

         

         mmmm....sedapppp...

        Bahan-bahan doh:

        • 600 gm tepung gandum
        • 130 gm majerin
        • 150 ml air @ blh ditambah ikut kesesuaian doh
        • 1/2 sudu teh garam

        Bahan-bahan inti :

        • 5 biji kentang + 1 bj keledek bersaiz sederhana, dipotong dadu kecil-kecil
        • 100 gm isi ayam dicincang halus
        • 1 biji bawang besar, dicincang
        • 2 ulas bawang putih, dicincang
        • 2 sudu besar serbuk kari
        • 2 tangkai daun kari di cincang halus
        • air secukupnya
        • garam  secukupnya
        • sekeping gula melaka (ganti gula)
        • sedikit minyak untuk menumis
        • Daun sup di cincang jika suka

        Cara membuat inti :

        • Tumiskan bawang & daun kari hingga kuning dan masukkan serbuk rempah kari.Masukkan kentang, keledek, isi ayam dan kacau.
        • Tambahkan air dan masukkan gula melaka, biarkan ia masak perlahan-lahan.
        • Apabila air telah kering, masukkan garam & daun sup. Angkat apabila kentang telah empuk. Sejukkan sebelum digunakan.


        Cara membuat doh :

        • Air dan garam dilarutkan.
        • Gaulkan majerin ke dalam tepung hingga menjadi seperti serbuk roti.  Tuangkan air sedikit-sedikit hingga menjadi doh.
        • Uli sebentar hingga doh agak licin,  rehatkan doh 15 minit. Tutup bekas dengan plastik.
        • Canai nipis doh dan terap dengan penerap bulat.  Buat sehingga habis.
        • Ambil sekeping doh yang di canai letak di tengah acuan karipap dan masukkan inti di tengahnya. Sapu sedikit air di bahagian tepi baru ditangkupkan acuan karipap dan buang lebihan di kelilingnya.
        • Jika tidak menggunakan acuan, kelim bahagian tepinya sehingga habis.
        • Panaskan minyak dan goreng hingga kekuningan.
        • Jika ingin menyimpan karipap di dalam peti sejuk, sapu sedikit minyak dan susun dan alas dengan plastik di dalam bekas supaya tidak melekat.  Simpan di tempat beku 

           nak masuk esbox nie...

          *Ada juga cadangan kalau nak simpan untuk buat stok, goreng dulu separuh masak, sejukkan & simpan dlm peti ais..terpulanglah yea..tp cara ni pun ok gak, tak melekat 1 sama lain..*

           

          ~SILALAH CUBA BUAT SENDIRI~

         

         

        RICH CHOC.PUDDING

        Anda tercari2 menu utk dihidangkan kpd anak2 anda? Meh kita try buat puding ni, Ana buat malam td, kebetulan nak habiskan susu tepung yg Hannah tak nak minum, maka susu tu pun “dipudingkan”…hihi…cara buat pun ringkas je..resepi ni dari junjs11@myresepi.com

        kaya ngan coklatnye..

        Bahan2 :

        • 1/2 cawan serbuk koko

        • 1 cawan gula

        • 1/2 cawan susu tepung

        • 1/2 sudu teh garam

        • 4 1/2 cawan air

        • 4 sudu besar tepung jagung

        • 1/2 sudu teh esen vanila

        • 3 sudu besar butter

        • 1 peket serbuk agar2 (10 - 11 gram cap Nona)



        Cara2 nak buat :

        • Campurkan semua bahan kecuali butter & kacau selalu sampai mendidih

        • Masukkan butter, kacau lagi sampai pekat2 skt

        • Angkat & tuang ke dlm loyang @ apa2 bekas yg disukai..
         

        **pesanan dari tuan punya resepi ni, kalau nak senang keluarkan puding dari bekas, basahkan dulu acuan sblm memasukkan puding..bila dah beku, InsyaAllah senang nak keluarkan..**

         Senang kan? cubalah sendiri..(",)

        Khamis, 17 Jun 2010

        CHOC. CHEESE CAKE (kukus)

        Salam suma...hihi..semalam cik Abe Ana cakap bila kain kuning penutup Elba Ana dah terbuka, maknanya banyakla resepi2 yg akan ditry & dimakan...itu juga bermakna bil letrik rumah ni akn mendadak naik..hehe...tp takpe kan sbb nak bg family mkn air tangan ummi..*nak cover diri sdri ni*

        Malam ni Ana masak kek coklat keju..stail kukus punya. Saje nak perabihkan keju D'Qisra berbulan2 dah beli tp tak habis2...bahan2 nak buat pun ringkas je..kacau pun guna senduk pun blh jadi...nilah rupa kek yg sedap sgt tu...

        Nyum...nyum..(",)

        Bahan2nya yang ringkas :

        Adunan kek coklat :

        2 bj telur

        3 sudu besar serbuk koko

        1 cawan gula halus

        1 cawan tepung gandum

        1/2 cawan butter..dicairkan

        1/2 cawan susu cair

        1 sdk baking powder

        1 sdk soda bikarbonat

        1 sdk serbuk vanila ( saya guna esen vanila je)

        1/2 cawan air panas

        Adunan Cheese :**

        • 250 gm cream cheese (saya cuma ada 200gm je..) 
        • 1 bj telur 
        • 1 sdb gula 
        • 1 sdb tepung gandum

        **Campur semua bhn2 untuk adunan cheese ni & kacau2 gitu je, biar sebati dah..**


        Cara2 nak buat kek coklat...

        • Tepung + serbuk koko + baking powder + soda bikarbonat + serbuk vanila(kalau gunala..) diayak bersama 
        • Pukul telur & gula halus sampai sebati
        • Masukkan susu cair + butter + vanila
        • Kemudian (1) dimasukkan ke dalam bancuhan tadi sedikit demi sedikit.  Sambil2 tu gaul rata..guna senduk je yea
        • Last skali masukkan air panas & gaul rata & dibahagi 2 bahagian. 1 bahagian utk lapisan bawah & 1 bhgn utk lapisan atas 
        • Kukus adunan bawah - 15 minit je. Masukkan adunan cheese pula - 15 minit juga..Boh baki adunan coklat td kukus 20 minit atau sampai masak..masa ni Ana taburkan badam cincang sket kat atasnya..saje mandai2..
        • Semasa mengukus Ana tutup ngan aluminium foil..guna kain pon ok..tak nak bg air menitik kat dalam kek tu..

        close up sikit..bg jelas cheese tu..hihi

        haa...sape2 nak hidangan ringkas ni blh cuba..terima kasih kepada kak Pajid yg sudi bg resepi sedap nih...kepada anda..SELAMAT MENCUBA ya..

        KEK MARBLE SHEILA MAMBO

        Harini Ana teringin nak masak kek, tapi kalau blh taknaklah kek coklat je, nak try kek Mambo lak..resepinya ambik ngan kak Maiza..thanks kak…kat dapur en.Mat Gebu pun ada..tp kan coklat tu tetap ada gakla..hihi

        nyum..nyum…(“,)

        Haa..ni bahan2 & cara2nya..

        • 125gm butter pada suhu bilik(saya guna cik Daisy..)
        • 155gm tepung naik sendiri
        • 2 biji telur dipukul sedikit
        • 100gm gula halus
        • 80ml susu segar(saya guna susu cair)
        • 125gm coklat masakan
        • 1 sudu teh esen vanila

        Cairkan coklat masakan tu dgn cara double boiling.

        • Putar mentega dgn gula hingga putih
        • Tambahkan telur & terus memutar hingga kembang, masukkan esen vanila & putar rata
        • Pada kelajuan sederhana, masukkan tepung selang seli dgn susu segar/cair..hingga habis & kacau sebati
        • Bahagikan adunan kepada 2 bhgn, 1 biar warna asal, 1 lg di bancuh dgn coklat cair tadi..kacau2 rata.
        • Tuang ke dlm loyang yg digriskan dgn butter..nak lapik ngan kertas pun blh..tp kena griskan jugak.
        • Tuang dgn cara selang seli, guna senduk je, & dipenghabisan, lorekkan dgn hjung pisau @ lidi

        adunan sblm dibakar.. 

        • Agak2 dah masak tu test dgn lidi, kala tak melekat tu kira dah masakla..nyum..nyum...

        rupa kejadiannya bila dah masak..

        Lembut je tekstur kek ni,  tak sampai sejam dah licin…(“,)....

        Hah Selamat Mencuba

        Rabu, 2 Jun 2010

        MEMBENTUK GENERASI SEMPURNA IMAN & AKHLAK

        Bismillah...

        Harini saya masih dalam mood xzam, anak2 masih blm habis ujian pertengahan penggal sekolah agama & juga tadika...moga2 anak2ku dapat mengharungi dengan jayanya...InsyaAllah...

        Pagini saya cuma masak meehoon goreng, Adam blh bawa bekal ke sekolah agama, dia mmg suka mee @ meehoon, kalau bg bekal nasi goreng macam cuak je mukanya..hihi...sejak Adam masuk sklh darjah 1, blh dikatakan hari2 dia berbekal ke sekolah agama & sklh rendah, saya cuma bg dia duit RM1 aje, tupun dia akan bawa balik & simpan dlm tabung, kdg2 je bila tak smpat nak masak bekal saya akan suruh dia beli makanan kat kantin. sejak awal tahun dia simpan duit ni adala brg2 yg dia nak tu blh beli ngan duit tabung dia..jam tangan, hadiah hari guru & terbaru raket badminton...murah2 je tp dia puas sbb ambik dari tabung dia...

        Rasa puas & bangga sbb anak lelaki blh bawa bekal ke sklh, takdelah dia nak mkn hasil air tangan orang lain kan...bg saya pemakanan anak2 yg sedang membesar penting sgt tuk dijaga, tp kenala biasakan sejak dari kecil..mcm budak2 ni diaorg tak akn mintak jajan2 kalau pg kedai @ s.market, air kotak & aiskrim tu mesti tunjuklah...nak beli pun kita yg kena pilihkan...Alhamdulillah prestasi belajar budak2 ni bagus..Adam dlm kelasnya dapat gred 5A...(",)..Akmal...hmmmm....jenis yg senang hafal...hihi...suruh baca kat buku tp dia tgk kat lain, tetap blh sebut sbb dia hafal...kami bagi anak2 amalkan madu sejak kecil lg, mmg ketara hasilnya..Alhamdulillah...




        "saya ingin kongsikan 1 artikel yg saya simpan lbh kurang setahun lalu. ..sedikit ringkasannya :

        MESTI ELAK :
        • Jgn beri anak mkn kepala ikan@organ dalaman kerana ini melemahkan daya ingatan
        • Nabi berpesan jgn mkn makanan yg terdedah kerana akn dijilat syaitan & blh melemahkan daya ingatan
        • Jgn minum/makan makanan yg ada semut kerana melemahkan daya ingatan
        DIGALAKKAN :
        • Setiap rumah harus menyimpan madu, kurma, air zam zam. amalkan memakannya selalu kerana kurma menguatkan daya ingatan. Selain itu memakan 7 biji kurma setiap hari dapat menetralkan racun & ilmu hitam
        • Banyakkan makan buah-buahan, sayur-sayuran & daging utk kekuatan daya ingatan. Org yg hafal Quran bnyk mkn daging, madu, susu segar & kismis
        • 3 bulan sebelum anak2 mengambil xzam,berikan minum susu segar, mkn kismis,kurma,madu agar tubuh badan sihat & minda cergas. Bila ada kekuatan jasmani & tubuh sihat, akal turut cerdik
        • Jenis kekacang yg plg bagus ialah badam.
        Islam amat menitikberatkan pemakanan & minuman yg berkhasiat,berkualiti,bersih,halal dsbnya bg membentuk generasi berilmu, beramal,beriman.


        Malah sejarah kaum Yahudi juga mementingkan pemakanan yg berkhasiat bg ank2 mereka spt buah kurma & zaitun yg telah diamalkan sejak zaman Nabi Adam & Nabi Nuh.
        Bukan hanya solat & puasa sahaja yg mempunyai disiplin, malah cara makan juga mempunyai disiplin tersendiri spt harus dimulakan dgn bacaan Bismillah, menggunakan tgn kanan & selawat.

        Sebagai ibu walau sesibuk manapun, cari ruang utk memasak bg keluarga. Jgn cari alasan utk tdk memasak. Jika kita tdk ada bnyk masa, masak mknn yg ringkas sudah memadai. Masak dgn penuh kasih sayang & ikhlas disertai dgn doa & zikir agar jiwa anak-anak yg memakan mknn tersebut menjadi lembut & sentiasa mengingati Allah.

        Cari masa utk makan bersama keluarga kerana disitu ada keberkatannya. Ibu yg tidak memasak makanan utk anak2 akn kehilangan nikmat kasih anak pada ibu.

        SENJATA seorang IBU ialah DOA untuk anak-anak. Apabila anak2 ditimpa masalah& kesusahan, berdoalah & bernazar apa yg termampu utk anak2"

        Alhamdulillah setakat ini saya mampu melakukannya, penat & lelah mengharunginya seharian tetapi  saya rela sepenuh jiwa raga saya berkorban utk berkhidmat kepada keluarga...Semoga Allah sentiasa permudahkan urusan saya, bersabar mendidik ank2 yg mcm2 ragamnya...